لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

درخواست آمريکا، فرانسه و بريتانيا برای تشکيل هیات نظارت بر تحريم های ايران


سوزان رایس، سفیر آمریکا در شورای امنیت به همراه بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل
سوزان رایس، سفیر آمریکا در شورای امنیت به همراه بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل
نمايندگان آمريکا، بريتانيا و فرانسه در شورای امنيت، روز چهارشنبه ايران را به نقض قطعنامه های شورای امنيت متهم کرده و از سازمان ملل خواستند هیاتی را مامور نظارت بر اجرای تحريم های ايران کند.

به گزارش رويترز، شورای امنیت در جلسه روز چهارشنبه اعلام کرد به توافق برای تشکیل این هیات نظارت دست یافته است تا به طور مرتب و دائمی، روند اجرای قطعنامه ها را دنبال کند. هیات هایی مشابه برای تحريم ها سودان، جمهوری دموکراتيک کنگو و کره شمالی وجود دارد و هیاتی هم برای تعقيب تحريم های ايران قرار است تشکيل شود.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش فعاليت های هسته ای به دنبال دستيابی به بمب اتمی است. شورای امنيت سازمان ملل تاکنون در شش قطعنامه، چهار قطعنامه تحريمی، از ايران خواسته فعاليت های مرتبط با غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ايران اين ادعا را رد کرده و می گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می کند. تهران همچنين هيچ يک از قطعنامه های شورای امنيت را نپذيرفته و با رد آنها، به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.

سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل گفت: «ما از تاخير در تشکيل اين هیات (نظارت بر اجرای تحريم های ايران) نگران هستيم و خواستار اين هستيم که چنين نهادی به سرعت تشکيل شده و وظايف خود را دنبال کند.»

در جلسه شورای امنيت، همچنين خانم رايس از اين شورا خواست اقدامات مقتضی برای «نقض مکرر قطعنامه های سازمان ملل از سوی ايران» را دنبال کند.

خانم رايس افزود:« با برداشتن اين قدم ها، می توان اجرای درست تحريم ها را دنبال کرد و خطری که از سوی ايران در قاچاق اسلحه و توليد بمب اتمی و دستيابی به فناوری موشک های بالستيک متوجه است را کاهش داد.»

مارک ليال گرانت، سفير بريتانيا در شورای امنيت و ژرارد آراد، سفير فرانسه در شورای امنيت هم خواستار تشکيل هیات پيگيری تحريم های ايران در اولين فرصت ممکن شدند.

نمايندگان آمريکا و سه قدرت اروپايی در آژانس بين المللی انرژی اتمی هم روز چهارشنبه به طور جداگانه اقدام ايران در جلوگيری از ممنوعيت ورود بازرسان با تجربه را محکوم کرده و تهران را به تلاش برای «ارعاب» آژانس متهم کردند.

کشورهای بريتانيا، آلمان و فرانسه با انتشار بيانيه مشترکی که متن آن به شورای حاکم آژانس بين المللی انرژی اتمی ارائه شده، ايران را به دليل «ممنوعيت ورود» بازرسان آژانس به اين کشور مورد انتقاد قرار داده اند.

منوچهر متکی روز چهارشنبه در تهران و در کنفرانس خبری مشترک با وزير خارجه ارمنستان گفت که هرگونه بيانيه ای که از سوی آژانس بين المللی و شورای حکام صادر شود ولی تحت تاثير قطعنامه های شورای امنيت باشد، از سوی ايران مورد قبول نيست و تهران آن را رد می کند.

علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی هم روز چهارشنبه در جريان شورای حکام و سخنرانی خود، به مديرکل آژانس و گزارش ها در مورد جلوگيری ايران از ورود برخی بازرسان را رد کرده است.

آقای سلطانيه، موارد مربوط به بازرسان را «بازرسان انتصابی» خوانده و گفته است: «بايستی يادآوری نمايم کشورهای عضو طبق موافقتنامه های پادمان مربوطه خود ملزم به ارائه استدلال برای تصميمات خود در اين خصوص نمی باشند.»

نشست پنج بعلاوه یک هفته آینده

در همين حال فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا هم روز چهارشنبه خبر داد نمايندگان کشورهای پنج به علاوه يک، پنج کشور عضو شورای امنيت به همراه آلمان، قرار است هفته آينده در نيويورک ديدار کرده و درباره پرونده هسته ای ايران، گفت وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کراولی گفت:« ما انتظار داريم که در اين جلسه راه های تشويق ايران به حضور در مذاکرات سازنده با جامعه جهانی، بررسی شود.»

پنج کشور آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، اعضای گروه پنج به علاوه يک هستند که برنامه اتمی جمهوری اسلامی را در دستور کار دارند.
XS
SM
MD
LG