لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

آمريکا: ايران پیش از تحريم های جديد، پاسخ جدی نمی دهد


هیلاری کلینتون در دیدار با ویلیام هیگ، وزیر خارجه جدید بریتانیا.
هیلاری کلینتون در دیدار با ویلیام هیگ، وزیر خارجه جدید بریتانیا.
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، روز جمعه گفت: فکر نمی کنم ايران پيش از تحريم های جديد پاسخ جدی بدهد و شايد بعد از تحريم های شورای امنيت، پاسخی درکار باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلينتون در جريان ديدار با ويليام هيگ، وزير خارجه جديد بريتانيا در واشينگتن و در يک کنفرانس خبری، به موضع متحد آمريکا و لندن درباره مسئله هسته ای جمهوری اسلامی اشاره کرد.

وزير خارجه آمريکا در گفت‌وگوی تلفنی روز پنجشبه‌اش با وزير خارجه ترکيه هم به صراحت گفته بود ايران به جای پاسخ دادن به نگرانی های جهانی، مشغول برهم زدن تلاش های شورای امنيت سازمان ملل و توقف دور چهارم تحريم ها است.

روسيه و ابراز نااميدی پيش از موعد

رييس جمهوری روسيه دميتری مدوديف که روز جمعه در کاخ کرملين ميزبان رييس جمهوری برزيل بود، پيش از ديدار آقای دا سيلوا از تهران گفت به نظر نمی رسد برزيل در تلاش برای دور کردن تحريم های بيشتر ايران، بتواند به موفقيتی برسد.

لولا دا سيلوا رييس جمهوری برزيل قرار است روز يکشنبه و دوشنبه در سفری به تهران، مذاکرات متوقف شده بر سر مبادله سوخت اتمی را از سربگيرد تا شايد مذاکرات برای دور چهارم تحريم های ايران در شورای امنيت متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، آقای مدوديف در کنفرانس خبری مشترک با آقای سيلوا در پاسخ به خبرنگاری که درصد موفقيت برزيل در متقاعد کردن تهران را خواسته بود گفت:«از آن جايی که دوست ما، رييس جمهوری برزيل، مثبت انديش و اميدوار است، من ۳۰ درصد شانس موفقيت را به آقای سيلوا می دهم.» رييس جمهوری برزيل اما در ادامه گفت:« از مقياس موفقيت از يک تا ۱۰ باشد، من ۹ و ۹ دهم درصد اميد دارم که اين مسئله حل شود.»

آقای مدوديف در راستای اظهارات پيشين وزارت خارجه آمريکا گفت که سفر آقای لولا به تهران شايد آخرين شانس برای پيدا کردن راهی ديپلماتيک بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی است.

برزيل که عضو غيردائم شورای امنيت سازمان ملل است، تلاش می کند با ايفای نقش ديپلماتيک، راهی برای حل مسئله اتمی جمهوری اسلامی پيدا کند.

آمريکا و غرب به فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی مشکوک هستند و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. تهران اما می گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

رييس جمهوری برزيل در رابطه با سفرش به تهران گفت:«من به تهران می روم تا راه حلی پيدا شود. اگر هم به توافقی نرسيديم، من راضی به کشورم بازمی گردم چرا که تلاش خود را کرده ام.»

پيشنهاد مبادله سوخت اتمی ايران که قرار بود در ازای خروج اورانيوم کمتر غنی شده ايران و غنی سازی بيشتر آن در روسيه و تبديل آن به ميله های سوختی در فرانسه، به ايران بازگردانده شود، از سوی تهران رد شد. در مقابل ايران پيشنهادهای ديگری داد که غرب آن را نپذيرفت و جمهوری اسلامی را متهم کرد که به دنبال اتلاف وقت است.

حالا برزيل تلاش دارد راهی پيدا کرده و اين پيشنهاد را عملی کند.

رييس جمهوری روسيه با اشاره به تلاش برزيل و سفر آقای دا سيلوا گفت: « او (لولا) ماموريت سختی را برعهده گرفته و من به واقع اميدوارم ماموريت او با موفقيت به پايان برسد چرا که ممکن است آخرين شانس باشد و پس از آن ديگر گفت وگوها در چارچوب شورای امنيت دنبال می شود.»

دميتری مدوديف افزود:«اگر نتوان ايران را قانع کرد که با جامعه جهانی همکاری کند، ما مجبوريم طبق راه هايی که با گروه ۵+۱ در نظر گرفته ايم، عمل کنيم. هر چند من علاقه ای به آن ندارم اما نمی توانم احتمال آن را رد کنم.»

پنج کشور عضو دائم شورای امنيت، يعنی آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان، موسوم به کشورهای ۵+۱ هستند که مسئله اتمی جمهوری اسلامی را در دستور کار دارند.

آقای مدوديف همچنين به مذاکرات برای تحريم ها اشاره کرد و گفت: ۵+۱ (در موضوع ايران) بسيار به هم نزديک و هم نظر شده اند هرچند کماکان اختلافاتی وجود دارد.
هرچند آقای مدوديف به تحريم ها و جزييات آن اشاره ای نکرد، اما روسيه پيشتر گفته بود با تحريم بر روی صادرات اسلحه و تحريم در حوزه نفت و گاز ايران موافق نيست.
XS
SM
MD
LG