لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

آمریکا: حزب الله اتحاد با ایران را به اتحاد با لبنان ترجیح می دهد


مراسم استقبال از محمود احمدی نژاد در لبنان
مراسم استقبال از محمود احمدی نژاد در لبنان
سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه و در واکنش به سفر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، به لبنان گفت که این سفر نشان می دهد حزب الله لبنان، اتحاد و نزدیکی و ائتلاف با ایران را به اتحاد و همدلی با لبنان، ترجیح می دهد و اولویت دیگری را دنبال می کند.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه روز پنجشنبه آقای احمدی نژاد و سفر به نزديکی مرز اسرائيل و پرتاب سنگ به سمت خاک اسرائيل گفت:« اين سفر و اين برنامه ها نشان می دهد حزب الله لبنان اتحاد با ايران را ارزشمندتر از اتحاد خود با لبنان می داند.»

آقای گيبس گفت: «آقای احمدی نژاد در حالی به اين راه های تحريک آميز ادامه می دهد که به دليل اين گونه رفتارهای او، مردم کشورش به سمت تحريم های بين المللی سنگين و سخت سوق داده شده اند.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، مقامات اسرائيلی هم به سفر آقای احمدی نژاد به لبنان واکنش نشان داده و يک مقام رسمی اين کشور گفت :«سفر محمود احمدی نژاد نشان می دهد که لبنان در حال گذار از وضعيت فعلی است و دارد به يک دولت افراطی و تندرو تبديل می شود.»

اين مقام رسمی که نخواست نام او فاش شود به خبرگزاری فرانسه افزوده که لبنان هم به کشورهای محور شرارت و مدافع تروريسم، اضافه شده است.

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه وارد لبنان شده و در کنفرانس خبری مشترک با ميشل سليمان، رييس جمهوری لبنان گفت:« ما از مقاومت مردم لبنان در برابر رژيم صهيونيستی حمايت می کنيم و خواهان آزادی تمامی اراضی اشغالی در لبنان، سوريه و فلسطين هستيم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنش ها و واکنش ها در جريان اين سفر روز پنجشنبه ممکن است اوج بگيرد چرا که گفته شده آقای احمدی نژاد قرار است به روستايی در نزديکی مرز اسرائيل رفته و از آن جا ديدار کند. اين روستا در جريان جنگ سال ۲۰۰۶، چهار سال پيش ميان حزب الله لبنان و اسرائيل، تخريب شد.

در جريان جنگ چهار سال پيش ميان حزب الله لبنان و اسرائيل که به جنگ ۳۳ روزه معروف شد، حدود ۱۲۰۰ تن در لبنان که بيشتر آنها غيرنظامی بودند و ۱۶۰ تن اسرائيلی که بيشتر آنها نظامی بودند، کشته شدند.

مقامات حزب‌الله می گويند در چهار سال گذشته، ايران نزديک به يک ميليارد دلار صرف بازسازی لبنان کرده است.

وبسايت های خبری اسرائيلی اظهارات تندی عليه محمود احمدی نژاد منتشر کرده اند که بيشتر آنها بدون نام منبع است. دولت فعلی اسرائيل، ائتلاف محافظه کاران و راستگراهای تندرو است. يک نماينده پارلمان اسرائيل گفته اگر محمود احمدی نژاد به نزديکی مرز اسرائيل آمده و به سوی ما سنگ پرتاب کند، اجازه زنده ماندن ندارد و بايد اگر در خط آتش نيروهای دفاعی اسرائيل است، هدف قرار گيرد.

سيلون شالوم، وزير خارجه اسبق اسرائيل و يک مقام رسمی فعلی دولت اسرائيل اما به اين اظهارات واکنش نشان داده و آن را رد کرد. آقای شالوم در گفت وگو با راديو دولتی اسرائيل گفت:« باور ندارم که برنامه کاری ما اين است که سران دولت ها را هدف حمله قرار دهيم. حتی اگر آنها نمونه ديکتاتورهايی باشند که خواهان نابودی اسرائيل هستند.»

سفر رئيس جمهور ايران به لبنان در حالی انجام می‌شود که ايالات متحده نيز با ابراز نگرانی از اين سفر، به اتباع آمريکايی ساکن لبنان در مورد امکان بروز خشونت هشدار داده و از شهروندان خود خواسته است تا به دلايل امنيتی ‌در مدت حضور آقای احمدی‌نژاد در لبنان به اين کشور سفر نکنند.

طبق برنامه آقای احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه از شهرهای جنوبی لبنان در نزديکی اسرائيل که در درگيری‌های سال ۲۰۰۶ به‌شدت آسيب ديدند ديدار خواهد کرد، شهرهايی که خانه‌های آنها اغلب با کمک مالی ايران بازسازی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG