لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

آمریکا: هیات عمانی برای میانجیگری درباره دو شهروند آمریکایی به تهران رفته است


فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمريکا می گويد هياتی از ميانجيگران سلطنت نشين عمان، برای رايزنی و آزادی احتمالی دو شهروند آمريکايی در بند در ايران، راهی تهران شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز سه شنبه خبر اعزام هيات عمانی به ايران را تاييد کرد ولی گفت هنوز هيچ خبری درباره پيشرفت مذاکرات و احتمال آزادی دو شهروند آمريکايی زندانی در ايران نرسيده است.

سارا شورد، شهروند آمريکايی که به همران شين باوئر و جاش فتال بيش از يک سال پيش به اتهام گذر غيرقانونی از مرز در منطقه کردستان عراق و جاسوسی دستگير شده و به زندان افتاده بود، چندی پيش به قيد وثيقه آزاد شده و راهی آمريکا شد.

دو شهروند ديگر آمريکايی هنوز در ايران و در زندان به سر می برند و هيات عمانی برای آزادی اين دو با مقامات تهران وارد مذاکره شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:« هيات عمانی متعهد شده که برای آزادی دو شهروند آمريکايی وارد مذاکره شود و ما از اين اقدام آنها بسيار سپاسگزاريم. ولی در همين حال از جزييات اين هيات خبر نداريم.»

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم روز سه شنبه گفته بود شايد مذاکراتی با هياتی از عمان برگزار شود ولی از تاييد انجام آن خودداری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که پرونده دو شهروند آمريکايی هنوز در قوه قضاييه در حال بررسی است.

به گزارش آسوشيتد پرس، دولت عمان حاضر به تاييد اعزام هياتی به تهران نشده است.

سارا شورد روز جمعه با محمود احمدی نژاد ديدار کرد تا تقاضای آزادی دو شهروند ديگری آمريکايی را که در بند هستند، مطرح کند.

شين باور و جاشوا فتال، ۲۷ ساله، همراه با سارا شورد، ۳۱ ساله، مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ايران بودند، در ناحیه خط مرزی عراق و ايران توسط مأموران ايرانی دستگير شدند و از سوی جمهوری اسلامی به جاسوسی متهم شدند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران پیشتر بر اتهام جاسوسی اين سه تن تاکيد کرده و گفته بود: « اتهام اين سه نفر جاسوسی است و به اندازه کافی در اين باره دليل وجود دارد».

وی تصريح کرده بود که در اين مدت مقامات قضايی در حال انجام تحقيقات برای تکميل پرونده بودند و افزود که اکنون «تقريبا» پرونده تکميل شده است و قاضی پرونده نيز «کيفرخواست اين سه آمريکايی متهم به جاسوسی را صادر کرده است.»

با این حال پرونده خانم سارا شورد به آزادی به قید وثیقه تبدیل شود و این شهروند آمریکایی ایران را ترک کرد. آمریکا امیدوار است سرنوشت پرونده دو شهروند دیگر آمریکایی زندانی در ایران هم مشابه با پرونده خانم شورد شده و این دو آزاد شوند.
XS
SM
MD
LG