لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

پنتاگون: آمریکا هيچ برنامه ای برای حمله نظامی به ايران در آینده نزدیک ندارد


خانم میشل فلورنوی، معاون وزیر دفاع آمریکا
خانم میشل فلورنوی، معاون وزیر دفاع آمریکا
يک مقام عالی وزارت دفاع ايالات متحده، پنتاگون، با اشاره به این که آمريکا هيچ برنامه ای برای حمله نظامی به تاسيسات اتمی جمهوری اسلامی در آینده نزدیک ندارد، ابراز اميدواری کرد که تحريم های سازمان ملل بتواند از دستيابی ايران به سلاح اتمی جلوگيری کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس،ميشل فلورنوی، معاون سياست گذاری وزير دفاع آمريکا، چهارشنبه در يک کنفرانس خبری در سنگاپور گفت:«اقدام نظامی (برای توقف فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی) آخرين راه حل است و در آينده نزديک طرحی برای اين کار وجود ندارد.»

آمريکا و متحدانش نگران فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی هستند و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ايران اما می گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

خانم فلورنوی همچنين افزود: اگر چه در حال حاضر تمرکز آمريکا بر ترکيبی از تلاش برای گفت وگو و فشار، در قالب تحريم است. ولی هنوز در این زمینه، ايران واکنش نتيجه بخشی نشان نداده است.

اين در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی، آيت الله علی خامنه ای هم روز چهارشنبه گفت ايران تسليم فشارهای آمريکا نمی شود. به گزارش آسوشيتد پرس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم خود را برای مانور نظامی با ابعاد بزرگ و گسترده ای در تنگه هرمز آماده می کند.

آقای خامنه ای گفت:«ما بارها گفته ايم که به دنبال دستيابی به سلاح کشتار جمعی نيستيم و ملت ايران در برابر چنين تهديدهايی تسليم نشده و تهديدکنندگان را به زانو در خواهد آورد.»

در سال گذشته ميلادی، سال ۲۰۰۹، آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشنهاد مبادله سوخت اتمی ايران را مطرح کرد که ممکن بود با خروج اورانيوم کمتر غنی شده ايران، نگرانی ها از غنای بيشتر آن و کاربرد آن در ساخت سلاح اتمی از بين برود. اما جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش این پيشنهاد نشد.

جمهوری اسلامی تاکنون چند پيشنهاد جايگزين برای مبادله سوخت اتمی داده که از سوی غرب هم رد شده است. سه شنبه وزير خارجه جمهوری اسلامی، منوچهر متکی گفت مبادله سوخت اتمی می تواند شانس اعتماد سازی با غرب را بيشتر کند. آقای متکی پيشتر گفته بود درباره پيشنهاد تبادل سوخت اتمی، تهران متمايل با گفت و گوی مستقيم و معامله با تمامی کشورهای عضو شورای امنيت است به جز يک کشور، که اشاره ای است به ايالات متحده که دو کشور بيش از ۳۰ سال است روابط ديپلماتيک مستقيم ندارند.

آمريکا در حال حاضر مشغول رايزنی با متحدانش برای دور چهارم تحريم های ايران است.
XS
SM
MD
LG