لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

اميدواری آمريکا برای تصويب دور چهارم تحريم ايران تا سه هفته ديگر


فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا.
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا.
وزارت خارجه آمريکا ابراز اميدواری کرد تا حدود سه هفته ديگر دور چهارم تحريم های ايران در شورای امنيت به دليل برنامه اتمی جمهوری اسلامی، به تصويب نهايی برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز چهارشنبه در واشينگتن گفت:« اميدواريم کشورهای مسئول و عضو جامعه جهانی از اين قطعنامه حمايت کنند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت از آنجايی که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، هم پيشتر ابراز اميدواری کرده بود که تا پايان بهار امسال دور چهارم تحريم های ايران در شورای امنيت تصويب شود، تلاش می شود تا ۲۱ ژوئن يا ۳۱ خرداد ماه امسال، اين کار انجام شود.

يک مقام ارشد وزارت خارجه هم که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته قرار است ظرف سه هفته آينده و پيش از رسيدن به تاريخ ياد شده، پيش نويس به رای گذاشته شود. وی همچنين تاکيد کرده که گزارش اخير آژانس نشان می دهد که جمهوری اسلامی همچنان به مسئوليت های بين المللی خود عمل نمی کند.

ماه گذشته آمريکا اعلام کرد پيش نويس قطعنامه ای را تنظيم کرده که از حمايت پنج کشور عضو دائم شورای امنيت از جمله چين و روسيه برخوردار است. برخی مقامات آمريکايی روز جمعه گفته بودند بدون حساب کردن روی همراهی ترکيه و برزيل، اين قطعنامه را به رای خواهند گذاشت.

ترکيه و برزيل که از مخالفان تحريم بيشتر ايران هستند، سعی کردند توافق مبادله سوخت اتمی را با تهران به امضا برسانند. تهران بر اساس اين توافق قرار است يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کمتر غنی شده خود را به ترکيه فرستاده و در مقابل و طی يکسال ميله های سوختی برای مصارف تحقيقاتی و پزشکی دريافت کند.

آمريکا و غرب اين توافقنامه را ناکافی دانسته و خواهان اعمال تحريم ها شدند. گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی هم باعث شد روند درخواست برای تحريم ها از سوی غرب بيشتر شود. گزارش جديد آژانس می گويد ايران حدود پنج و نيم کيلوگرم اورانيوم بيش غنی شده دراختيار دارد که مشخص نيست برای چه هدفی قرار است از آن استفاده شود.

سلطانيه: گزارش آژانس اشتباه دارد

در همین حال، علی اصغر سلطانيه نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش آژانس را اشتباه دانسته و گفت بخش هايی از اين گزارش درست نيست.

به گزارش آسوشيتد پرس، آقای سلطانيه روز چهارشنبه در وين نسبت به بخشی از گزارش که می گويد « بازرسان آژانس متوجه شده اند که در يک آزمايشگاه که مشخص نيست چه فعاليتی در آن انجام می شود برخی از تجهيزات جابجا شده اند» اعتراض کرد و گفت که اين گزارش نادرست است.

آسوشيتد پرس می نويسد که آقای سلطانيه حاضر نشد پاسخ صريح داده و بگويد که آيا آژانس را به خطا متهم می کند و می گويد اشتباه شده يا اين که دليل اين کار چيز ديگری بوده است اما گفت که هفته آينده و در نامه ای رسمی خطاب به يوکيا آمانو، دبيرکل آژانس، درخواست تصحيح در گزارش را مطرح خواهد کرد.

اشاره آقای سلطانيه همچنين به دستگاه های «پيروپروسسور» است که دستگاهی است که با حرارت بالای ۸۰۰ درجه سانتيگراد، تغييرايجاد می کند و از آن برای جدا کردن اورانيوم از پلوتونيوم استفاده می شود و در ساخت کلاهک اتمی کاربرد دارد.

به گزارش آسوشيتدپرس، ايران حدود پنج ماه پيش به آژانس اعلام کرد که از دستگاه های «پيروپروسسور» استفاده کرده که متعاقب آن، آژانس درخواست اطلاعات بيشتر و دقيقتر کرد. اما سه ماه بعد از آن، عقب نشينی کرده و تهران اعلام کرد به هيچ فعاليتی در کار با پيروپروسسور دست نزده است.

بازرسان آژانس ماه گذشته از لابراتوار آزمايشگاهی جابر ابن حيان در تهران ديدار کرده و گزارش دادند برخی دستگاه های سلول های شيميايی الکتريکی در واحد تحقيق و بررسی خارج شده است.

آسوشيتد پرس می گويد موضع ايران به گونه ای است که بيشتر از موضع آژانس ايراد می گيرد اما به پرسش های مطرح شده پاسخ نمی دهد. مانند اين مورد که فقط به يک پاراگراف و يک بند از اين گزارش ۹ صفحه ای ايراد گرفته است. وی گفت:« پاراگراف ۲۸ اين گزارش درست نيست و هيچ چيز در آزمايشگاه جابجا نشده است و بايد دبير کل آژانس آن را اصلاح کند.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی هنوز به ادعاهای آقای سلطانيه پاسخ نداده اما آسوشيتد پرس می گويد برخی مقامات رسمی آژانس که نخواستند نام آنها فاش شود، گفته اند که به اين ادعای ايران واکنشی نشان نخواهند داد.

غرب فعاليت های اتمی ایران را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می داند اما تهران می گويد فعاليت های هسته ای را برای توليد برق دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG