لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

آمريکا: تحريم‌ها و فشارهای بيشتر باعث تغيير رفتار تهران می‌شود


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا.
وزير دفاع آمريکا رابرت گيتس گفت که تحريم های تازه و فشارها از سوی دولت ها، می تواند تهران را به تغيير رفتار و موضع درباره غنی سازی اورانيوم هدايت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گيتس روز چهارشنبه گفت که تحريم های جديد سازمان ملل هم انزوای ايران را بيشتر می کند و هم چارچوب حقوقی به ديگر کشورها و سازمان ها از جمله اتحاديه اروپا می دهد تا واکنش سخت و جدی به ايران بر سر برنامه اتمی جهموری اسلامی، نشان دهند.

وزير دفاع آمريکا افزود: شايد گفته شود که تحريم های قبلی باعث تغيير رفتار ايران نشده، اما با افزايش اين فشارها، ديگر کشورها می توانند از زمينه آن استفاده کرده و فشارهايی وارد کنند که می تواند به تغيير رفتار تهران منجر شود.

رابرت گيتس همچنين گفت که تلاش های ايران برای برهم زدن جريان تحريم ها، نشان می دهد که جمهوری اسلامی از تحريم های بيشتر، هراسان است.

وزير دفاع آمريکا گفت: اگر تحريم ها بر ايران تاثيری نداشت، هيچ توجيهی هم نبود که چرا ايران اين گونه تلاش کرده و می کند که جلوی تصويب تحريم های پيشنهادی را بگيرد. اگر هم به گفته آنها (ايران) تحريم ها برای آنها بی ربط است، پس چگونه می توان انرژی و تلاش ديپلماتيکی که آنها صرف جلوگيری از تحريم ها می گيرند را توجيه کرد.

به گفته يک مقام رسمی آمريکايی در سازمان ملل در نيويورک، پيش نويس دور چهارم تحريم های ايران، ممنوعيت ها بر فروش اسلحه و فشار بر نظام بانکی و نيز گسترش و فعاليت ساخت موشک و استخراج اورانيوم در خارج از خاک ايران را در نظر گرفته است.

فرانسه هم پيش بينی کرده بيشتر اعضای شورای امنيت به اين قطعنامه رای خواهند داد. آمريکا و متحدانش، تلاش های ترکيه و برزيل برای قانع کردن ايران برای امضای مبادله سوخت هسته ای در خاک ترکيه را ناکافی می دانند.

طرفداری برزيل از مذاکره

در همین حال رييس جمهوری برزيل لولا دا سيلوا روز پنجشنبه بار ديگر بر لزوم حمايت از مذاکره تاکيد کرد و گفت که ايران نشان داده که حاضر به گفت وگو است و ديگر کشورها هم بايد همين راه را دنبال کنند.

آقای دا سيلوا در پايتخت برزيل گفت: ايران که به عنوان شيطان معرفی شده بود، بر سر ميز نشست و گفت وگو کرد. من می خواهم ديگران نيز همين رفتار را پيشه کرده و سر ميز بنشينند.

برزيل و ترکيه توافقی با ايران امضا کردند که طی آن، يک هزار و ۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کمتر غنی شده ايران به ترکيه منتقل شده و ظرف يک سال، ميله های سوختی برای رآکتور تحقيقاتی تهران، به ايران بازگردانده شود. آمريکا و ديگر قدرت های جهانی اين توافق را ناکافی دانسته و به گفته واشینگتن پنج کشور عضو دائم شورای امنيت از جمله چين و روسيه، از پيش نويس جديد تحريم ها حمايت کردند.

يکی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی گفت که اگر قطعنامه تحريم ها در شورای امنيت تصويب شود، جمهوری اسلامی موافقتنامه ای که با ترکيه امضا کرده را لغو خواهد کرد.

لولا دا سيلوا پس از سفری يک هفته ای به روسيه، قطر، ايران، اسپانيا و پرتغال، روز پنجشنبه به برزيل بازگشت.
XS
SM
MD
LG