لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

گیتس: ايران می‌تواند ظرف سه سال اورانيوم کافی برای ساخت بمب اتمی را توليد کند


رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا.
رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گفته است جمهوری اسلامی ایران می تواند ظرف یک تا سه سال اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتمی را تولید کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گیتس در یک کنفرانس خبری و پس از جلسه ای با وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو گفت:«ارزیابی های اطلاعاتی پیش بینی کرده اند که ظرف یک تا سه سال ایران می تواند اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتمی را تولید کند.»

با این حال وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که تخمین ها و محاسبات مربوط به دستیابی به اورانیوم مورد نیاز از سوی ایران است و الزاما به معنی ساخت بمب اتمی و یا رسیدن به موشکی که قابلیت حمل کلاهک داشته باشد، نیست.

آقای گیتس همچنین گفت که آمریکا در مورد تحریم های تازه شورای امنیت علیه ایران با اسرائیل مشورت و گفت وگوی نزدیک دارد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین افزوده که در صورت تلاش به دستیابی به بمب اتمی گزینه نظامی از سوی ایالات متحده یا اسرائیل در دستور کار قرار دارد و این گزینه کنار نرفته است.

آمریکا و کشورهای غربی فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی را تلاشی برای دستیابی به بمب اتمی می دانند، تهران اما می گوید فعالیت های هسته ای را برای تولید برق دنبال می کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی شش قطعنامه (چهار قطعنامه تحریمی) از ایران خواسته با تعلیق غنی سازی اورانیوم، صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به جامعه جهانی ثابت کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نوزدهم خردادماه چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تصویب کرد. دوازده عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و برزیل و ترکیه، اعضای غیر دایم شورای امنیت، به این قطعنامه رای مخالف دادند و لبنان نیز رای ممتنع داد.

برخی از موسسه ها و شرکت هايی که در فهرست تحريم های قرار گرفته اند در خارج از ايران بوده ولی تحت کنترل جمهوری اسلامی قرار دارند و يا در راستای اهداف آن فعاليت می کنند، از جمله «فرست ايست اگزپورت بانک» که در مالزی است ولی تحت کنترل بانک ملت ايران است.

۲۲ شرکت و موسسه متهم به ارتباط به فعاليت های موشکی و هسته ای شده و در فهرست تحريم ها قرار دارند از جمله دانشگاه مالک اشتر در تهران، صنايع امين در مشهد، ابزار برش کاوه در تهران، «فرست ايست اگزپورت بانک» در مالزی، صنايع شهيد خرازی و مرکز تحقيقات کشاورزی و پزشکی هسته ای کرج.

۱۵ شرکت و موسسه وابسته به سپاه پاسداران نيز در فهرست تحريم ها قرار دارند از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء سپاه، عمران ساحل، راه ساحل و سپانير.

سه نهاد زير مجموعه خطوط کشتيرانی ايران نیز، از جمله «ایریسل بنلوکز» در بلژیک و خط کشتی رانی جنوب در فهرست تحریم ها قرار دارند.
XS
SM
MD
LG