لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

آمريکا: خواهان دور چهارم تحريم های ايران در اولين فرصت هستيم


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، فیلیپ کراولی.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، فیلیپ کراولی.
آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد خواهان دور چهارم تحريم های شورای امنيت عليه ايران، به دليل فعاليت های حساس اتمی جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، فيليپ کراولی به خبرنگاران گفت: «ما از سوی چند گروه مختلف درگير اين مسئله هستيم تا بتوانيم در مورد جنبه های مختلف قطعنامه به توافق برسيم و خواهان اين هستيم که در اولين فرصت ممکن به اين توافق برسيم.»

آقای کراولی همچنين خبر داد هيلاری کلينتون،وزير خارجه آمريکا، روزهای شنبه و يکشنبه گذشته ، گفت وگوی تلفنی درباره مسئله ايران، با جمله وزير خارجه روسيه، سرگئی لاوروف داشته است.

سخنگوی وزيرخارجه آمريکا همچنين هرگونه احتمال اين که مخالفت از سوی لبنان در شورای امنيت سازمان ملل باعث کند شدن روند تحريم های ايران شود را رد کرد. لبنان در ماه آينده ميلادی، ماه مه که از چند روز ديگر شروع می شود، رياست دوره ای شورای امنيت را عهده دار می شود.

آمريکا و متحدانش می گويند ايران در پوشش فعاليت های هسته ای، به دنبال دستيابی به بمب اتمی است اما تهران می گويد فعاليت های هسته ای را برای توليد برق دنبال می کند.

ايالات متحده در تلاش است تا روسيه و چين را متقاعد کرده تا به متحدان اروپايی آمريکا مانند بريتانيا، فرانسه و آلمان پيوسته و تحريم های سخت تری را عليه ايران اعمال کنند. شورای امنيت پيشتر سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده است.

رايزنی‌های تهران برای جلوگيری از تصويب تحريم ها


تهران نيز در روزهای اخير تحرک های ديپلماتيک خود را افزايش داده است. در همین حال وزير خارجه ایران گفت با کشورهای عضو شورای امنيت گفت وگو و مذاکره می کند تا شايد توافقی برسر مبادله سوخت اتمی به دست آيد. ايران تلاش می کند جلوی وضع دور چهارم تحريم ها را بگيرد.

منوچهر متکی روز دوشنبه راهی بوسنی شد تا در همين زمينه با مقامات اين کشور عضو غيردائم شورای امنيت، گفت وگو کند.

ايالات متحده و هم‌پيمانان اروپايی‌اش، مصر هستند که هر چه زودتر چهارمين دوره تحريم‌ها عليه ايران وضع شود.

به گفته دپيلمات‌‌ها، نمايندگان گروه ۱+۵ در حال حاضر پيش‌نويس پيشنهادی آمريکا برای تحريم ايران را بررسی می‌کنند.

اين پيش‌نويس سيستم بانکداری، کشتيرانی و سرمايه‌گذاری در بخش انرژی ايران را هدف گرفته است. در پيش‌نويس آمريکا تحريم کامل تسليحاتی ايران و نيز تحريم سپاه پاسداران و شرکت های تابعه آن نيز در نظر گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG