لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

افزایش صادرات گاز روسيه به ترکيه پس از انفجار خط لوله ايران


خط لوله انتقال گاز (عکس تزیینی است)
خط لوله انتقال گاز (عکس تزیینی است)
گزارش ها حاکی است پس از انفجاری که در خط لوله انتقال گاز طبيعی ايران به ترکيه روی داد، نياز ترکيه از سوی روسيه تامين شده و حتی اين صادرات دو برابر شده است.

شرکت گازپروم روسيه می گويد اين انفجار باعث شده ترکيه با خلاء تامين گاز روبرو شود از اين رو روسيه صادرات گاز خود به ترکيه را روزانه به ۳۷ ميليون متر مکعب رسانده است.

خبرگزاری های روسيه به نقل از سرگئی کوپريانف، سخنگوی شرکت گازپروم می گويد البته اين درخواست بيشتر از سوی ترکيه، پس از انفجار در خط لوله حامل گاز طبيعی ايران در استانی در شرق ترکيه روی داد، مطرح شده است.

آقای کوپريانف بدون اشاره به قطع جريان گاز ايران به ترکيه گفته افزايش درخواست نشان می دهد ترکيه به سرعت در حال گذار از دوران بحران اقتصادی است.

رسانه های ترکيه در گزارش های خود در روز چهارشنبه از قطع انتقال گاز خبر دادند و گفتند از سرگیری واردات گاز از ایران شايد بيش از يک هفته زمان ببرد.

يکی از رسانه های ايران هم از قطع گاز خبر داده ولی اشاره ای به انفجار نکرده و به نقل از يکی از مسئولان گفته که به دليل «برخی مشکلات فنی» انتقال گاز به ترکيه متوقف شده است.

هنوز جزييات بيشتری از اين حادثه منتشر نشده اما يکی از خبرگزاری های ترکيه گفته که اين حمله، «اقدامی تروريستی» بوده است که از سوی حزب کارگران ترکيه، پ کا کا، انجام شده است.

خط لوله ياد شده، حدود ۲۵۰۰ کيلومتر طول دارد که در حالت عادی و به طور متوسط، روزانه ۲۴ ميليون متر مکعب گاز ايران را به ترکيه انتقال می دهد.
XS
SM
MD
LG