لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

آغاز اجلاس سالانه اعراب با حمله به اسرائيل


بشار اسد گفته است که تنها راه اسرائيل برای دستيابی به امنيت در منطقه، صلح با اعراب است. (عکس از AFP)
بشار اسد گفته است که تنها راه اسرائيل برای دستيابی به امنيت در منطقه، صلح با اعراب است. (عکس از AFP)

اجلاس سالانه رهبران عرب در دمشق با انتقاد تند بشار اسد، ميزبان اجلاس و محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی از اسرائیل آغاز شد.


به گزاش خبرگزاری ها، بشار اسد رييس جمهوری سوريه و ميزبان اجلاس اولين جلسه اين اجلاس دو روزه را با پيشنهادی درباره صلح اعراب و اسراييل آغاز کرد.


او گفت «ملت های عرب تا چه زمانی می توانند طرح زمين در برابر صلح را به اسراييل پيشنهاد کنند؟» و در ادامه به اعراب پبشنها داد در سال جاری ميلادی برای ارزيابی مذاکرات با اسراييل، با يکديگر ملاقات کنند.»


بشار اسد همچنین گفت که «صلح» تنها راه اسرائيل برای دستيابی به امنيت در منطقه است و «صلح بدون خروج اسراييل از سرزمين های عرب و پس دادن حقوق اعراب محقق نمی شود.»


او همچنين به اسراييل هشدار داد که کشورهای عربی ممکن است در صورت امتناع اسرائيل از پذيرش طرح صلح اعراب، به دنبال جايگزينی برای این طرح باشند.


محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی هم در سخنان خود اسرائيل را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «اسراييل به طور مداوم به حمله ها، اشغال سرزمين های فلسطينی و شهرک سازی ادامه می دهد.»


او افزود: «راه حلی که اسراييل ترسيم کرده شامل دو تکه زمين محاصره شده در شهرک ها، ديوارها و بلوک های بتنی است و اين راه حل تنها به هدف جلوگيری از تشکيل کشور مستقل فلسطينی طراحی شده است.»


اجلاس سرد دمشق


اجلاس سالانه رهبران عرب به ميزبانی سوريه، با استقبال سرد برخی کشورهای مهم عرب روبه رو شده است.


مصر، عربستان سعودی و اردن کشورهايی هستند که هيئت هايی از نمايندگان پايين رتبه را برای شرکت در اجلاس به دمشق فرستاده اند.

مصر، عربستان سعودی و اردن کشورهايی هستند که هيئت هايی از نمايندگان پايين رتبه را برای شرکت در اجلاس به دمشق فرستاده اند.


اين کشورها سوريه را مسئول ادامه بحران سياسی در لبنان می دانند. فواد سنيوره نخست وزير لبنان، پيش از اجلاس، سوريه را به اخلال در آغاز انتخابات رياست جمهوری لبنان متهم کرده است.


لبنان در اعتراض به سياست های سوريه، حاضر نشده است در اين اجلاس شرکت کند. در مقابل سوريه در واکنش به عدم استقبال اين کشور ها از اجلاس دمشق، آمريکا را متهم کرده است که با ترغيب متحدانش به شرکت نکردن در اين اجلاس، برای ايجاد تفرقه ميان اعراب تلاش می کند.


ايران در اجلاس اعراب


در همين حال منوچهر متکی وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران در اجلاس سران عرب شرکت کرده است. او سال گذشته هم در اجلاس اتحاديه عرب که در رياض برگزار شده بود، شرکت کرده بود.


سفر منوچهر متکی به دمشق، ششمين سفر وی به پايتخت سوريه از سال گذشته تاکنون به شمار می رود.


ايران در ۳۰ سال گذشته همواره متحد جمهوری اسلامی ايران در منطقه بوده است. سفر منوچهر متکی به دمشق در حالی انجام می گيرد که جرج دبليو بوش، ریيس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه هشتم فروردين ماه، بار ديگر تهران و دمشق را به حمايت از خشونت و ترور در عراق متهم کرد.


جرج بوش طی سخنانی در شهر ديتون در ايالت اوهايو اظهار داشت: «رژيم های ايران و سوريه بايد حمايت از خشونت و تروريسم در عراق را متوقف کنند.»


رئيس جمهوری آمريکا، ايران را به مسلح کردن، تعليم دادن و حمايت مالی از شبه نظاميان شيعه که هم اکنون درگير نبردهايی با نيروهای ارتش عراق هستند متهم کرد. ایران این اتهام را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG