لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

ايران، محور سخنان بوش در پارلمان اسرائیل


رییس جمهوری آمریکا به مناسبت جشن ۶۰ سالگی اسرائيل و تلاش برای برقراری صلح ميان فلسطينی ها و اسراييل به این کشور سفر کرده است. (عکس از epa)
رییس جمهوری آمریکا به مناسبت جشن ۶۰ سالگی اسرائيل و تلاش برای برقراری صلح ميان فلسطينی ها و اسراييل به این کشور سفر کرده است. (عکس از epa)

قرار است جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت در دومين روز سفر خود به اسرائيل، در پارلمان اين کشور سخنرانی کند.


در متن سخنرانی جرج بوش که پیش از ایراد منتشر شده، آمده است: اجازه دادن به ايران برای دست يافتن به سلاح هسته ای «يک خيانت غيرقابل بخشش به نسل های آينده» است.


به گزارش خبرگزاری ها، در متن سخنان رييس جمهوری آمريکا در پارلمان اسراييل که پيشاپيش در اختيار رسانه ها قرار گرفته، خطاب به مردم اسراييل گفته شده است: «آمريکا محکم و استوار در برابر جاه طلبی ايران برای به دست آوردن سلاح هسته ای ايستاده است.»


در اين سخنرانی، آقای بوش به تندی از ايران انتقاد کرده و گفته است:«اجازه دادن به بزرگ ترين حامی تروريسم در جهان برای دست يافتن به کشنده ترين سلاح جهان، خيانتی غير قابل بخشش به نسل های آينده خواهد بود. برای دست يافتن به صلح، جهان نبايد به ايران اجازه دهد به سلاح هسته ای دست يابد.»


رییس جمهوری آمریکا به مناسبت جشن ۶۰ سالگی اسراييل و تلاش برای برقراری صلح ميان فلسطينی ها و اسراييل به این کشور سفر کرده است.


او در سخنرانی خود قصد دارد بر اين ايده خود تاکيد کند که دموکراسی می تواند بر افراط گرايی در خاورميانه چيره شود.


جرج بوش رهبری يک کارزار بين المللی را بر عهده گرفته است که هدف آن انزوای سياسی جمهوری اسلامی ايران به دليل آنچه جاه طلبی های هسته ای اين کشور خوانده شده، می باشد.


آمريکا ايران را متهم می کند که در برنامه هسته ای خود در پی دستيابی به فن آوری ساخت تسليحات هسته ای است، اما ايران همواره اين اتهامات را رد می کند و می گويد که قصد دارد با استفاده از نيروگاه های هسته ای برق توليد کند.


مشکل ايران و غرب در سال های اخير، تلاش ايران برای غنی سازی اورانيوم به منظور توليد سوخت نيروگاه هسته ای خود است. منتقدان برنامه اتمی ايران می گويند اين فن آوری کاربرد دوگانه نظامی و غيرنظامی دارد.


آمريکا علاوه بر اين، ايران را به دامن زدن به خشونت ها در عراق، حمايت از حماس در سرزمين های فلسطينی برای متوقف کردن روند صلح با اسراييل و ايجاد تنش در لبنان از طريق حزب الله با کمک سوريه متهم می کند.


ايران همواره اين اتهامات را رد می کند و در مقابل، «دخالت های آمريکا در منطقه» را دليل نا آرامی های اخير در خاروميانه معرفی می کند.


پیوند ناگسستنی آمریکا و اسرائیل


رييس جمهوری آمريکا در ادامه سخنرانی خود که قرار است در پارلمان اسراييل ايراد شود، با اشاره به درگيری های خونين گروه های افراطی همچون القاعده، حزب الله لبنان و حماس آمده است: «من در انتظار روزی هستم که مسلمانان دنيايی خالی از تروريست، بی عدالتی و جنگ را ببينند.»


در متن اين سخنرانی، همچنين با اشاره به پيوندهای ناگسستنی ميان اسراييل و آمريکا تاکيد شده است: «برخی می گويند که اگر آمريکا پيوند هايش را با اسراييل قطع کند، تمام مشکلات در خاورميانه از ميان می رود. اين يک نظريه آزموده شده و کهنه است که توسط دشمنان تبليغ می شود و آمريکا آن را رد می کند. جمعيت اسرائيل ممکن است کمی بيش از هفت ميليون نفر باشد، اما زمانی که شما [اسراییل] با ترور و دشمن مواجه می شويد، جمعيت کشورتان به ۳۰۷ ميليون نفر می رسد، چرا که آمريکا با شما است.»


جرج بوش، روز چهارشنبه برای شرکت در جشن های شصتمين سالگرد بينان گذاری اسرائيل وارد تل آويو شد.


آقای بوش روز چهارشنبه در ديدار با شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل ضمن تاکيد بر ادامه حمايت آمريکا ازاسرائيل به عنوان کشوری دوست و دمکراتيک درخاورميانه، گفت: آمريکا به تلاش خود برای تحقق آرمان کسانی که منصف، منطقی و خواهان همزيستی مسالمت آميز با اسرائيل اند، ادامه می دهد.


ريیس جمهوری آمریکا قرار است روز جمعه عازم عربستان سعودی و سپس مصر شود تا با رهبران چند کشورعربی ازجمله فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان، گفت وگو کند.


آقای بوش در آستانه سفرش به خاورمیانه ایران و سوریه را منشاء و عامل بحران های خاورمیانه خوانده و گفته است که در طی سفرش، دراین زمینه نیزبا رهبران عرب گفتگو خواهد کرد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG