لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

شرکت فولاد تيسن کروپ آلمان از ايران خارج می شود


شرکت فولاد تيسن کروپ آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد همراه با تلاش دولت های غربی برای فشار بر ايران به دليل برنامه اتمی جمهوری اسلامی، به حضور خود در صنايع ايران پايان می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت تيسن کروپ که از بزرگترين توليد کنندگان فولاد است، گفته که هيچ گونه قرارداد جديدی با ايران فراتر از تحريم های شورای امنيت نمی بندد.

تيسن کروپ اعلام کرد:« با توقف همکاری با ايران ما از تحريم ها و سياست های آلمان، اتحاديه اروپا و ايالات متحده، پشتيبانی می کنيم.»

اين گروه صنعتی افزود:« تمامی قراردادهای موجود و منافع مالی شرکت در ايران به سرعت و در اولين فرصت ممکن خاتمه يافته و پايان می يابد.»

يک سخنگوی شرکت تيسن کروپ هم اعلام کرد منافع اين شرکت در ايران رقم آنچنانی نبوده و فقط حدود ۲۰۰ ميليون يورو، ۲۶۵ ميليون دلار و معادل نيم درصد گردش مالی سالانه اين شرکت به حساب می آيد.

آلمان تا اين اواخر از بزرگترين صادر کنندگان به ايران بود که فقط در سال ۲۰۰۹ ، سال گذشته ميلادی، ۳.۷ ميليارد يورو به ايران کالا و اقلام صادر کرده بود. اين کشور که از اعضای گروه پنج به علاوه يک به شمار می آيد، به تدريج همکاری های خود با ايران را کم کرده است.

در سال جاری ميلادی، شرکت های بزرگ آلمانی چون زيمنس، شرکت های بيمه مونيخ ره و آليانز و شرکت صنايع گازی ليند به فعالت های خود در ايران پايان داده اند.

شرکت مونيخ ره برآورد کرده بود که تصميم به خروج از ايران، نزديک به ۱۰ ميليون يورو خسارت به اين شرکت وارد می آورد. اين شرکت بيمه آلمانی از سال گذشته بيمه شناورهای حامل محصولات نفتی ايران را متوقف کرده بود.

شرکت بيمه مونيخ ره سال گذشته از محل حق بيمه شرکت‌های مختلف در سراسر جهان، ۴۱ ميليارد و ۴۰۰ ميليون يورو عايدات داشت.

انجمن بيمه آلمان که در برلين مستقر است، همزمان، با صدور بيانيه‌ای اعلام کرده بود که «سخت‌تر شدن تحريم‌های ايران قابل درک است و از سوی صنعت بيمه آلمان حمايت می‌شود.»

شرکت بيمه آليانز؛ يکی از بزرگترين شرکت‌های بيمه اروپا، نيز پيشتر گفته بود اين شرکت هيچ قرارداری را با ايران تمديد نخواهد کرد؛ اين شرکت يادآور شده است که حجم فعاليت اين شرکت درايران ناچيز بوده است.

شرکت بزرگ صنعتی ليند آلمان که در صنايع گاز فعاليت می کند، اعلام کرده بود با توجه به تحريم هايی که وضع شده، به زودی برنامه هايش را تعطيل کرده و از ايران خارج می شود.

سخنگوی شرکت ليند به خبرگزاری فرانسه گفت:« ما اين تصميم را چند ماه پيش گرفتيم و ديگر هيچ پروژه و برنامه تازه ای در ايران فعال نکرديم.» وی افزود:«با توجه به تغييرات و مسائل سياسی ما هم تصميم گرفتيم به زودی فعاليت های خود را (در ايران) متوقف کنيم.»

در ميان حجم گسترده مبادلات بازرگانی شرکت ليند، بخش کوچکی از آن به ايران اختصاص دارد. اين شرکت بزرگ در سال حدود ۳۹ ميليون يورو، معادل حدود ۵۰ ميليون دلار با ايران همکاری دارد که معادل سه دهم درصد حجم کل مبادلات اين شرکت در سال گذشته ميلادی، سال ۲۰۰۹ است.

پس از اين که شورای امنيت سازمان ملل دور چهارم تحريم ها عليه ايران را تصويب کرد، آمريکا، اتحاديه اروپا، استراليا، و کانادا نه تنها اين تحريم ها را به اجرا گذاشته که تحريم های يکجانبه بيشتری هم به اجرا گذاشتند.

فشارهای اقتصادی برای توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی طراحی و به اجرا درآمده است. برنامه ای که آمريکا و غرب آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. ايران می گويد برنامه هسته ای را برای اهداف صلح آميز و توليد برق دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG