لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

حداد عادل خواستار تحریم «کشورهای اهانت کننده به اسلام» شد


آقای حداد عادل برخی کشورهای غربی را متهم کرده است که از تمام امکانات رسانه ای خود برای اهانت به مقدسات اسلام استفاده می کنند. (عکس: EPA)
آقای حداد عادل برخی کشورهای غربی را متهم کرده است که از تمام امکانات رسانه ای خود برای اهانت به مقدسات اسلام استفاده می کنند. (عکس: EPA)

غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه خواستار تحريم کالاهای ساخت کشورهايی شد که به گفته او به مقدسات اسلام «اهانت» می کنند.


آقای حداد عادل، در اولين جلسه مجلس در سال جديد، با اشاره به انتشار فيلم «ضد اسلامی» يک نماينده پارلمان هلند گفت: «اقدامات خصمانه و نابخردانه ای که طی روزهای اخير در اروپا انجام شده نشان از آن دارد که در سال های اخير حملات غرب به مقدسات مسلمانان به شکلی خشن و زشت تدارک ديده شده است.»


وی افزود: «آنها از همه امکانات رسانه ای از جمله فيلم، کاريکاتور و کتاب برای اهانت به مقدسات اسلامی استفاده مي کنند.»


رييس مجلس شورای اسلامی گفته است که «توده های مردم بايد از خريد کالاهای ساخت اين کشورها خودداری کنند، چرا که غربي ها ثابت کرده اند بنده درهم و دينار هستند و وقتی منافع اقتصادی خود را در خطر ببينند از رفتار خود باز مي گردند.»


اشاره رييس مجلس شورای اسلامی ايران به انتشار فيلم «فتنه» ساخته خيرت ويلدرز، نماينده راستگرای پارلمان هلند است که روز پنجشنبه هشتم فروردين ماه در يک سايت اينترنتی به نام «لايو ليک» که مقر آن در کشور انگلیس است منتشر شد.

اين فيلم که سازنده اش محتوای آن را «ضد اسلام» خوانده بود، در ماه های اخير باعث اعتراض برخی از مسلمانان و کشورهای اسلامی شده بود.


  • «توده های مردم بايد از خريد کالاهای ساخت اين کشورها خودداری کنند، چرا که غربي ها ثابت کرده اند بنده درهم و دينار هستند و وقتی منافع اقتصادی خود را در خطر ببينند از رفتار خود باز مي گردند.»
رییس مجلس شورای اسلامی

کشورهای اسلامی و انجمن های اسلامی از دولت هلند خواسته بودند از انتشار اين فيلم جلوگيری کند، اما دولت هلند اعلام کرده بود که قانونی برای توقيف فيلمی که هنوز نمايش داده نشده است وجود ندارد.


واکنش تهران به انتشار فیلم «فتنه»


در پی انتشار اين فيلم، يان پيتر بالکننده، نخست وزير هلند، محتوای فيلم را تقبيح کرد و گفت: کشورش با انتشار اين فيلم مخالف است.


در تهران، محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، از دولت های هلند و انگلیس خواست انتشار این فیلم را متوقف کنند. همچنین وزارت امور خارجه ایران، سفیر هلند و اسلونی که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد نیز احضار و به نمایش این فیلم اعتراض کرد.


روز شنبه، ۱۷ فروردين ماه، حدود ۴۰ نفر که خود را دانشجو معرفی کردند در اعتراض به اين فيلم مقابل سفارت دانمارک تجمع کردند.


فيلم «فتنه» روز ۱۰ فروردين ماه از روی سايت «لايو ليک»، به دليل آنچه که تهديد برخی کارکنان اين سايت اعلام شد، حذف گردید.


دو سال پيش نیز انتشار کاريکاتورهایی از پيامبر اسلام در روزنامه های دانمارکی باعث خشم مسلمانان و بروز خشونت در چند کشور اسلامی شد.


در آن زمان جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد که در اعتراض به اين اقدام، واردات کالا از دانمارک را متوقف کرده است.


بر اساس اطلاعات موجود در سایت رسمی اداره گمرک ایران، واردات ایران از دانمارک ناچیز و محدود به برخی قطعات صنعتی است.


XS
SM
MD
LG