لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

مجلس هفتم به کار خود پایان داد


مجلس هشتم در حالی آغاز به کار می کند که اقتصاد ايران با افزايش بی سابقه نرخ تورم در دهه اخير و سايه تحريم های اقتصادی و سياسی شورای امنيت سازمان ملل با بحران رو به رو شده است. (عکس: مهر)
مجلس هشتم در حالی آغاز به کار می کند که اقتصاد ايران با افزايش بی سابقه نرخ تورم در دهه اخير و سايه تحريم های اقتصادی و سياسی شورای امنيت سازمان ملل با بحران رو به رو شده است. (عکس: مهر)

هفتمين دوره مجلس روز یکشنبه با برگزاری آخرین نشست خود در پایان دوره چهار ساله اش به کار خود پايان داد و مجلس هشتم روز سه شنبه آغاز به کار می کند.


غلامعلی حداد عادل، نخستين رييس مجلس غير روحانی تاريخ جمهوری اسلامی، که در مجلس هشتم هم حضور دارد، روز یکشنبه اعلام کرد که حاصل چهار سال کار مجلس هفتم ۵۹۲ مصوبه و ۱۲تحقيق و تفحص بوده است.


آقای حداد عادل، در آغاز سخنانش پايبندی مجلس به «ولايت فقيه» را يکی از افتخارات مجلس هفتم خواند و گفت: «مجلس هفتم در قول و عمل به ولايت فقيه پايبند بود و همواره از رهبری نظام تبعيت کرد. آنچه بر فضای اين مجلس حاکم بود اعتقاد به اسلام، انقلاب اسلامی، دفاع از انقلاب و دفاع کشور و دفاع از منافع و مصالح ملی بود.»


ريس مجلس هفتم، که هشت سال پياپی است به عنوان نماينده تهران در مجلس حضور داد گفت: «نگاه مجلس به حل مشکلات مردم بود و فضای حاکم بر مجلس گره گشايی به مشکلات مردم و توجه به قشرهای مستضعف ومحروم کشور بود.»


برخی از رقبای سیاسی اصولگرایان به مجلس هفتم انتقاد وارد کرده اند که با حمایت از سیاست های دولت در بروز مشکلات اقتصادی ایران نقش اساسی داشته است.


در چهار سال عمر مجلس هفتم، نرخ تورم از ۱۱ درصد به ۲۰ درصد رسيد و این در حالی است که نمايندگان مجلس هفتم تنها در ماه های پايانی عمر این مجلس اعتراض های گسترده ای به سياست های اقتصادی دولت وارد کردند.


این انتقادات به جايی رسيد که حتی طرح استيضاح وزير بازرگانی در دو هفته گذشته، تنش را به فضای آرام مجلس آورد.


پايان عمر مجلس هفتم همچنين با انتشار گزارش تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه ايران همراه بود که به اصرار آقای حداد عادل، در جلسه پيش از جلسه پايانی قرائت شد و موجب انتقاد مقام های قوه قضاییه از عملکرد مجلس شورای اسلامی شد.


مجلس هشتم از روز سه شنبه هفته جاری، هفتم خرداد ماه، شروع به کار می کند و بیش از ۱۸۰نماینده راه یافته به آن تازه وارد هستند.

علیرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاییه گفت: «متاسفانه اين گزارش با عجله قرائت شد و بايد گفت دارای اشکالات شکلی و ماهوی است، اين گزارش حاوی اطلاعات نادرست و تحقيقات مبتنی بر شايعات و شنيده ها بود و اين بر مبنای شأن مجلس شورای اسلامی نبود که چنين گزارشی قرائت شود.»


آغاز کار مجلس جدید؛ سه شنبه


مجلس هشتم از روز سه شنبه هفته جاری، هفتم خرداد ماه، شروع به کار می کند و بیش از ۱۸۰نماینده راه یافته به آن تازه وارد هستند.


انتخابات این دوره از مجلس با انتقادات گسترده ای در میان طیف های سیاسی داخل و خارج از کشور روبرو شد و اصلاح طلبان اعلام کردند که آنها تنها در یک سوم از کرسی ها امکان رقابت داشتند.


مجلس هشتم، روز سه شنبه هفتم خرداد ماه در حالی آغاز به کار می کند که بر سر رياست مجلس اختلافاتی ميان گروه های سياسی ايجاد شده است.


غلامعلی حداد عادل، که از نزديکان و خويشاوندان آيت الله خامنه ای، رهبر ايران است و علی لاريجانی، مذاکره کننده هسته ای سابق ايران و نماينده رهبر ايران در شورای امنيت ملی که سال ها رييس راديو و تلويزيون دولتی ايران بوده است دو گزينه اصلی رياست مجلس هشتم هستند.


برخی از گروه های سياسی اصولگرا به طور علنی حمايت خود را از آقای لاريجانی اعلام کرده اند و این در حالی است که تمام نگاه ها به نشست عصر یکشنبه فراکسیون اصولگرایان است که قرار است در باره انتخاب رییس مجلس آینده رای گیری کند.


مجلس هشتم در حالی آغاز به کار می کند که اقتصاد ايران با افزايش بی سابقه نرخ تورم در دهه اخير و سايه تحريم های اقتصادی و سياسی شورای امنيت سازمان ملل با بحران رو به رو شده است.


XS
SM
MD
LG