لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

اکثریت کرسی های مجلس هشتم نصیب اصولگرایان شد


بر اساس اطلاعيه شماره ۱۸ وزارت کشور، نتايج انتخابات در ۳۲ حوزه مشخص شده است. (عکس از مهر)
بر اساس اطلاعيه شماره ۱۸ وزارت کشور، نتايج انتخابات در ۳۲ حوزه مشخص شده است. (عکس از مهر)

نتايج رسمی شمارش آرا در ۴۴ حوزه انتخابيه از ۵۴ حوزه کل کشور از پيروزی اصولگرايان در دور دوم انتخابات مجلس ايران خبر می دهد.


با توجه به پیروزی اصولگرایان در دور نخست این انتخابات، این گروه سیاسی تا این لحظه و پیش از پایان نهایی شمارش تمامی صندوق ها، اکثریت کرسی های نمایندگی مجلس را تصاحب کرده اند.


نظر شما درباره تسلط دوباره محافظه کاران بر مجلس شورای اسلامی چیست؟


به گزارش خبرنگار آسوشيتدپرس در ایران، در شهرستان ها تاکنون ۲۷ نماينده اصولگرا، ۱۲ اصلاح طلب و ۲۵ مستقل، آرای لازم را برای ورود به مجلس هشتم کسب کرده اند.


در تهران، براساس تازه ترين اطلاعيه وزارت کشور ايران که ساعت ۸ صبح روز شنبه هفتم ارديبهشت ماه منتشر شده است ۱۱ نامزد اصولگرا بيشترين آرا را کسب کرده اند و دو نامزد اصلاح طلب، در رده های ۱۱ و ۱۳ قرار دارند.


هنوز نتايج نهايی انتخابات مشخص نشده است. وزارت کشور ايران اعلام کرده است تا پايان روز شنبه هفتم ارديبهشت ماه، نتايج قطعی انتخابات را اعلام می کند.

با اضافه شدن ۲۷ نمانيده اصولگرای ديگر از حوزه های شهرستان ها و در صورت پيروزی ۱۰ نماينده اصولگرای ديگر در حوزه تهران که تا این لحظه از دیگران پیشی گرفته اند، تعداد اصولگرايان مجلس هشتم به ۱۸۴ نفر يا حدود ۶۳ درصد رسيده است. سهم اصلاح طلبان تا اين لحظه ۵۶ کرسی بوده است، همچنين ۴۳ کانديدای مستقل هم تا کنون به مجلس راه يافته اند.


هنوز نتايج نهايی انتخابات مشخص نشده است. وزارت کشور ايران اعلام کرده است تا پايان روز شنبه هفتم ارديبهشت ماه، نتايج قطعی انتخابات را اعلام می کند.


دور دوم انتخابات مجلس هشتم، در ۵۴ حوزه انتخابیه در ۲۱ استان ايران برگزار شد. در اين انتخابات ۱۶۲ کانديدا برای تصاحب ۸۲ کرسی مجلس رقابت کردند.


دور اول انتخابات در تاريخ ۲۴ اسفند ماه ۸۶ برگزار شد که در نتيجه آن ۲۰۹ نامزد به طور قطع به مجلس شورای اسلامی راه يافتند. مجلس ايران ۲۹۰ کرسی دارد.


در دور اول انتخابات، ۱۹ نماينده از ۳۰ نماينده حوزه انتخابيه تهران بزرگ وارد مجلس شدند. اين ۱۹ نفر همگی اصولگرا هستند.


در دور دوم انتخابات مجلس هشتم، اصلاح طلبان با دو جهبه «ائتلاف اصلاح طلبان» و «حزب اعتماد ملی» و اصولگرايان با دو جبهه «ائتلاف فراگير اصولگرايان» و «جبهه متحد اصولگرايان» شرکت کرده اند.


براساس آمارهای وزارت کشور، از تعداد کل نمايندگان راه يافته به مجلس هشتم در دور اول ۷۷‬ نفر نمايندگان مجلس هفتم و ۱۳۲‬ نفر تازه وارد هستند.


وزرات کشور ايران اعلام کرده است که در دور اول انتخابات، حدود ۲۵ ميليون نفر يا ۶۰ درصد واجدين شرايط در انتخابات شرکت کردند.


XS
SM
MD
LG