لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

ايران بسته پيشنهادی خود را به چین و روسیه ارائه کرد


ايران هدف از ارائه اين بسته درباره پرونده هسته ای خود را «تحقق همکاري های دراز مدت جهت تحکيم صلح و امنيت پايدار منطقه ای و بين المللی بر اساس عدالت» عنوان کرده است. (عکس از AFP)
ايران هدف از ارائه اين بسته درباره پرونده هسته ای خود را «تحقق همکاري های دراز مدت جهت تحکيم صلح و امنيت پايدار منطقه ای و بين المللی بر اساس عدالت» عنوان کرده است. (عکس از AFP)

ایران اعلام کرد که سفرای تهران در چين و روسيه، يک روز پس از پايان مذاکرات ايران و آژانس، «بسته پيشنهادی ايران درباره پرونده هسته ای» را به مقام های پکن و مسکو ارائه کرده اند.


به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، احمد خادم الملله مدير رسانه ای شورای عالی امنيت ملی ايران، روز جمعه ۲۷ ارديبهشت ماه گفت: «اين دو کشور [چین و روسیه] اعلام کرده اند که بسته پيشنهادی ايران را به دقت بررسی و اعلام نظر مي کنند.»


ايران هدف از ارائه اين بسته درباره پرونده هسته ای خود را «تحقق همکاري های دراز مدت جهت تحکيم صلح و امنيت پايدار منطقه ای و بين المللی بر اساس عدالت» عنوان کرده است.


هنوز محتوای اين بسته پيشنهادی فاش نشده است و هيچ يک از مقامات ايران درباره جزئيات آن توضيح نداده اند، تنها منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران از وجود اين بسته پيشنهادی خبر داده بود.


پيش از اين، کشور های ۵+۱ هم اعلام کرده بودند که بسته جديدی شامل مشوق های جديد برای ايران تدارک ديده اند تا شايد اين کشور حاضر شود غنی سازی را متوقف کند و به مذاکرات بازگردد.


درپی تصويب قطنامه سوم شورای امنيت در اسفند ماه گذشته که در آن از ايران خواسته شده بود غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به مذاکره با جامعه بين المللی بازگردد، تهران اعلام کرد که نه تنها قصد توقف غنی سازی را ندارد بلکه برای نصب شش هزار ساتريفوژ جديد در تاسيسات هسته ای خود برنامه ريزی کرده است.


ايران همچنين اعلام کرد که در باره پرونده هسته ای خود تنها با آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکره می کند.


واکش ايران باعث شد قدرت های جهان موسوم به گروه ۵+۱ نشست هايی درباره نحوه برخورد با ايران برگزار کنند که ارائه مشوق های تازه به ايران، حاصل اين نشست ها است.


بر اساس قطعنامه سوم، اگر ایران به خواسته های مطرح شده در قطعنامه عمل نکند، با تحریم های شدیدتر اقتصادی و سیاسی رو به رو خواهد شد. اما برخی کشورها از جمله چین و روسیه پیشنهاد داده اند که به جای تحریم، مشوق های تازه ای در اختیار ایران قرار گیرد.


پايان مذاکرات سه روزه تهران


ايران در حالی خبر از ارائه پيشنهاد به غرب در مورد برنامه هسته ای خود می دهد که علی اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی و سرپرست هيئت مذاکره کننده ايران، روز پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ماه با اعلام پايان دور سوم مذاکرات ايران و آژانس گفت: «مباحث فنی و کارشناسی در فضايی مثبت و سازنده دنبال شد.»


دور جديد گفت و گوهای هسته ای ايران با هيئت سه نفره آژانس بين المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمن ناکارت، مسئول بخش منطقه ای پادمان های آژانس روز دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ماه در تهران آغاز شده بود.


آقای سلطانيه، سرپرست هيئت ايرانی در مذاکرات اخير ايران و آژانس درباره محتوای مذاکرات گفته است: «مطلب جديدی غير از آن چه قبلا به طور معمولی به ايران اعلام شده بود مطرح نشده است.»


او جزئيات بيشتری درباره مذاکرات فاش نکرد و تنها در پاسخ به سئوال خبرنگاران درمورد مذاکرات آينده ايران و آژانس گفت: «اين مساله به بررسي های آژانس بستگی دارد. در صورت درخواست آنها گفتگو مي کنيم.»


اولی هاينونن، معاون آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه گذشته دو بار با مقامات ايرانی در تهران ديدار کرد.


XS
SM
MD
LG