لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

سخنگوی دولت: وزيران اقتصاد و کشور تغيير می کنند


آقای الهام گفته است که روز شنبه ۱۷ فروردين ماه، پيش از آغاز نشست خبری موفق به ديدار با رييس جمهور نشده است. (عکس از AFP)
آقای الهام گفته است که روز شنبه ۱۷ فروردين ماه، پيش از آغاز نشست خبری موفق به ديدار با رييس جمهور نشده است. (عکس از AFP)

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت روز چهارشنبه گفت که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری، از وزيران اقتصاد و کشور خواسته است «در جای ديگری به دولت کمک کنند.»


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، متن مصاحبه ای با غلامحسين الهام، سخنگوی دولت را منتشر کرده است که در آن «شايعه» برکناری وزيران اقتصاد و کشور تاييد شده است.


این در حالی است که سخنگوی دولت پیش از این در اولين نشست خبری خود در سال جديد که روز شنبه ۱۷ فرودين ماه برگزار شد، خبر استعفای يا برکناری وزير اقتصاد، داوود دانش جعفری را تکذيب کرده و گفته بود: «هيچ تغييری در دولت مطرح نيست و انتشار اين خبر سناريويی برای تحت الشعاع قراردادن برنامه های اقتصادی دولت است.»


اين خبر که از سوی منابع رسمی تاييد نشده بود، روز شنبه ۱۷ فروردين ماه، تيتر يک برخی روزنامه های صبح ايران بود.


پس از آن در پی انتشار شايعه تغيير مصطفی پور محمدی، وزير کشور، معاون حقوقی و پارلمانی وزير کشور، محمدحسين موسی پور هم در روز يکشنبه ۱۸ فروردين ماه شايعه تغيير وزير کشور دولت محمود احمدی نژاد را تکذيب کرد.


اما روز ۲۰ فروردين ماه، انتشار يادداشت محمود احمدی نژاد رييس جمهوری در وبلاگ شخصی او بر دامنه شايعه ها افزود. او نوشته بود: «تغييراتی که در هيئت دولت صورت می گيرد در راستای نوآوری است. ترميم کابينه در اين دولت يک سياست از قبل اعلام شده بر اساس اصالت هدف است.»


آقای الهام در پاسخ به خبر نگار ايرنا که از دليل تناقض در سخنان اعضای دولت پرسيده گفته است: «صبح روز شنبه (۱۷ فروردين ماه) تلاش کردم آقای رييس جمهوری را به روال ساير روزها که نشست خبری دارم و قبل از مصاحبه در ملاقات کوتاه خدمت ايشان می رسم ، ملاقات کنم اما ايشان شرکت در جلسه مجمع تشخيص مصلحت را در برنامه داشتند و ملاقات و گفت وگوی تلفنی هم ميسر نشد، به هر صورت تغييرات تا زمان مصاحبه اينجانب قطعی نشده بود.»


پیش از این، مجتبی هاشمی ثمره، مشاور رييس جمهوری ايران هم در واکنش به یادداشت وبلاگ رییس جمهوری، خبر تغييرات در کابينه را را تاييد کرده بود.


استعفا يا برکناری ۵ وزير در دولت سه ساله


تا کنون ۵ وزير از کابينه دولت محمود احمدی نژاد استعفا کرده يا از کار برکنار شده اند. اين در حالی است که هنوز چند ماهی تا سه سالگی دولت نهم باقی مانده است.

پرويز کاظمی، وزير رفاه و تامين اجتماعی اولين وزير مستعفی دولت نهم بود. آقای کاظمی به دنبال اختلاف نظر با مديرکل سازمان تامين اجتماعی روز سوم مهر ماه ۸۵ از سمت خود برکنار شد.
محمد ناظمی اردکانی، وزير تعاون دومين وزيری بود که از کابينه کنار گذارده شد. او که کمتر از يکسال مسئوليت وزارت را بر عهده داشت، به طور ناگهانی از کار برکنار شد.


روز يکشنبه، ۲۱ مرداد ۸۶ ، خبر استعفای کاظم وزيری هامانه، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران منتشر شد. او چند روز بعد اعلام کرد که استعفا نداده است بلکه از کابينه کنار گذارده شده است. در همان روز خبر استعفای عليرضا طهماسبی، وزير صنايع هم منتشر شد.


ولی الله شجاع پوريان يکی از نمايندگان مجلس چند روز پس از آن گفت که آقای طهماسبی «به اصرار برخی از مشاوران آقای احمدی نژاد و از جمله صادق محصولی از سمت خود برکنار شده است.»


پنجمين وزير مستعفی کابينه دولت نهم، محمود فرشيدی، وزير آموزش و پرورش بود. او در تاريخ ۱۱ آذر ماه سال ۸۶ استعفا کرد.


فرهاد رهبر، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور، علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی، ابراهيم شيبانی رييس بانک مرکزی و محمدباقر ذوالقدر، قائم مقام وزارت کشور هم طی سه سال گذشته از دولت نهم استعفا کرده يا کنار گذارده شده اند.


فرهاد رهبر، کاظم وزيری هامانه، عليرضا طهماسبی و ابراهيم شيبانی، از اين جمله کسانی هستند که اعلام کرده اند، يا از کار برکنار شده اند يا به دليل اختلاف سليقه با سياست های رييس دولت مجبور به ترک مسئوليت شده اند.


همچنين در ماه های گذشته، شايعه هايی مبنی بر احتمال استعفا يا برکناری منوچهر متکی، وزير امور خارجه و محمد جهرمی وزير کار و امور اجتماعی دولت نهم در رسانه های داخل ايران منتشر شده که هربار از سوی سخنگوی دولت تکذيب شده است.


XS
SM
MD
LG