لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

بیروت دو پارچه شد: حزب الله در غرب، دولت در شرق


شامگاه پنج شنبه ۱۲ ارديبهشت ماه و پس از کنفرانس خبری رهبر حزب الله، درگيری ها در بيروت شدت گرفت. اين درگيری ها تا کنون موجب مرگ ۱۱ نفر شده است. (عکس از AFP)
شامگاه پنج شنبه ۱۲ ارديبهشت ماه و پس از کنفرانس خبری رهبر حزب الله، درگيری ها در بيروت شدت گرفت. اين درگيری ها تا کنون موجب مرگ ۱۱ نفر شده است. (عکس از AFP)

گروه مسلح حزب الله لبنان کنترل کامل بخش غربی شهر بيروت را در دست گرفته است و طرفداران اين گروه با شليک به آسمان، پيروزی خود را جشن گرفته اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش لبنان که برای محافظت از ساختمان های دولتی اعزام شده است از درگيری با نيروهای حزب الله خودداری می کند.


کنترل باقی نقاط شهر هم اکنون در دست هواداران دولت فواد سنیوره است.


شامگاه پنج شنبه و پس از کنفرانس خبری رهبر حزب الله، درگيری ها در بيروت شدت گرفت. اين درگيری ها تا کنون موجب مرگ ۱۱ نفر شده است.


نا آرامی در لبنان، روز چهارشنبه و در پی تصويب چند پيشنهاد در هيئت وزيران دولت لبنان در روز سه شنبه روی داد.


دولت لبنان که تحت حمايت آمريکا، فرانسه و عربستان سعودی قرار داد در جلسه سه شنبه خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


وزير ارتباطات لبنان پيشتر گفته بود که حزب الله لبنان به کمک ايران در حال ايجاد يک شبکه مخابراتی مخصوص به خود است و اين اقدام را يک خطر امنيتی برای لبنان خوانده بود.


دولت لبنان همچنين حزب الله را به نصب دوربين های امنيتی در فرودگاه برای کنترل رفت و آمد مقامات دولتی و خارجی متهم کرده بود.


اين مصوبات، به همراه مصوبه ای ديگر که حداقل حقوق کارگران را مشخص می کرد ابتدا موجب يک اعتصاب کارگری در روز چهارشنبه و سپس درگيری مسلحانه ميان حزب الله لبنان و نيروهای طرفدار دولت شد.


اين درگيری ها موجب بسته شدن فرودگاه بيروت شد و دو گروه درگیر بخش هايی از شهر را به تصرف خود درآوردند؛ دو گروهی که یکی از آنها هواداران حزب الله مورد حمایت ایران است و دیگری شهروندان حامی دولت نزدیک به غرب فواد سینیوره.


عصر پنج شنبه، حسن نصرالله رهبر گروه حزب الله، در يک کنفرانس خبری ويدئويی، دولت لبنان را به تلاش برای خلع سلاح حزب الله متهم کرد و گفت: «حزب الله دست کسانی را که سلاح هايش را لمس کنند قطع می کند.»


به دنبال سخنان حسن نصرالله، درگيری ها بالا گرفت و طرفداران حزب الله و گروه های وفادار لبنان با راکت و مسلسل به يکديگر حمله کردند.


نيروهای حزب الله، به برخی دفاتر ائتلاف سنی حامی دولت به رهبری سعد حريری، فرزند رفيق حريری نخست وزیر فقيد لبنان حمله کرده و رسانه های طرفدار دولت از جمله تلویزیون المستقبل، متعلق به سعد حریری، رییس فراکسیون اکثریت پارلمان لبنان را تعطيل کرده اند.


در همين حال شورای امنيت سازمان ملل از دوطرف خواسته است درگيری ها را متوقف کنند. همچنين عربستان سعودی خواستار تشکيل نشست فوری اجلاس وزای امور خارجه عرب شده است.


بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، از دو طرف درگير درخواست کرده است که فوراً به درگيری پايان دهند و جاده های مسدود شده را بازگشايی کنند.


آمريکا هم از گروه های مخالفت دولت به رهبری حزب الله لبنان خواسته است به درگيری ها خاتمه دهند. اما حزب الله لبنان تاکنون پیشنهاد آتش بس یا مذاکره با دولت لبنان را نپذیرفته است.


اين درگيری ها از زمان جنگ های داخلی لبنان در فاصله سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ بی سابقه بوده است.


ارتش لبنان اگر چه تاکنون بی طرفی خود را در اين درگيری ها حفظ کرده اما هشدار داده است که کسترش دامنه اين درگيري ها يکپارچگی ارتش را تهديد می کند.


لبنان هم اکنون شاهد عميق ترين بحران سياسی خود از زمان جنگ داخلی است و پنج ماه است که ریيس جمهوری ندارد.


XS
SM
MD
LG