لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

رييس بانک مرکزی ايران: رشد تورم نگران کننده است


پيش از اين، رييس جمهور در سخنانش کسانی که از افزايش تورم ابراز نگرانی کرده بودند را عوامل «جنگ های روانی سازمان يافته خوانده» بود. عکس AFP
پيش از اين، رييس جمهور در سخنانش کسانی که از افزايش تورم ابراز نگرانی کرده بودند را عوامل «جنگ های روانی سازمان يافته خوانده» بود. عکس AFP

ریيس کل بانک مرکزی ايران گفت: زمانی که هدف گذاری کشور بر مبنای نرخ تورم ۸ درصدی قرار گرفته، رسيدن به تورم ۲۰ درصدی نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاري ها، آقای مظاهری روز شنبه چهارم اسفند ماه، در حاشيه نشست اتاق بازرگانی تهران همچنين گفت: «رشد قيمت کالا و خدمات معمولا در دهک های پايين درآمدی بيشتر مشهود است که بنابراين رشد نرخ تورم در کشور نگران کننده است. »

پيش از اين، رييس جمهور در سخنانش کسانی که از افزايش تورم ابراز نگرانی کرده بودند را عوامل «جنگ های روانی سازمان يافته خوانده» بود.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، ۲۵ آذر ماه گذشته، در يک برنامه تلويزيونی دلايل عوامل افزايش تورم را اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، آقای احمدی نژاد در بخشی از سخنان خود گفته بود: «از جمله عوامل ديگر، تحريک های تورمی و تورم انتظاری و انتظار تورمی است و جنگ رواني هايی که به نظر من سازمان يافته است و دائما تکرار مي شود.»

به گزارش خبرگزاري ها، پيش از آن هم در تاريخ ۹ آذر ماه، آقای احمدی نژاد در جمع استانداران گفته بود:« بعضی عناصر و جريان ها با مقاصد سياسی «تورم انتظاری» را تحريک مي کنند»

بر اساس آخرين گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در دی ماه ۱۳۸۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲/۱۹ درصدافزايش يافت.

بنابراين گزارش، ميزان تورم در دوازده ماه منتهی به دی ماه سال جاری نسبت به دوازده ماه منتهی به ديماه سال گذشته، افزايش يافته و به ۱۷ و نيم درصد رسيده است.

پيش بينی افزايش تورم در سال آينده

بودجه سال ۸۷ دولت که هفته گذشته در مجلس تصويب شد از نظر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و برخی نمايندگان باعث افزايش تورم مي شود.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در تاريخ ۲۶ بهمن ماه هشدار داد که روند افزايشی وابستگی به نفت در بودجه ۸۷ منجر به به افزايش مهار گسيخته تورم مي شود.

همچنين، احمد توکلی، نماينده تهران در مجلس هفتم هم در تاريخ ۲۹ بهمن ماه، پس از آنکه نمايندگانی مجلس در اقدامی بی سابقه لايحه بودجه را ۵ روزه بررسی و تصويب کردند با اشاره به حجم بودجه ۸۷ به خبرگزاری ايسنا گفته بود: «با اين بودجه، آثار بيماری هلندی تشديد خواهد شد و به نظر مي رسد که ما بودجه انبساطی تورم زا تصويب کرده ايم»

او افزوده بود: «اين اندازه اعتبارات قابل جذب نيست و منابع حاصل از ذخاير ارزی را در کشور زياد و تقاضا را تحريک مي کند»


«نمی توانيم مشکلات آن را با بگير و ببند حل کنيم»

آقای مظاهری، رييس بانک مرکزی هم نسبت در سخنان روز شنبه چهارم اسفند ماه خود با اشاره به افزايش نقدينگی در کشور گفت: «متاسفانه آنچه در اقتصاد ايران رخ داده اين است که درآمد حاصل از رشد اقتصادی در جای ديگری سرمايه گذاری می شود که اين امر جای نگرانی دارد.»


مطابق آخرين گزارش بانک مرکزی نرخ تورم برای ۱۲ ماه منتهی به دی ماه ۱۷.۵ درصد اعلام شده که در دهه گذشته بی سابقه است.

مظاهری جذب سرمايه گذاری ناشی از رشد اقتصادی در کشور را مستلزم استفاده از ابزار اقتصادی دانست و افزود:«دنيای امروز دنيايی نيست که بتوانيم مشکلات آن را با بگير و ببند حل کنيم، بنابراين بايد با استفاده از ابزارهای اقتصادی باعث سرمايه گذاری بيشتر در کشور شويم.»

نرخ تورم در سه سال رياست جمهوری محمود احمدی نژاد رشد صعودی داشته است.

بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی، متوسط نرخ تورم طی سال های رياست جمهوری محمد خاتمی (۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳) معادل ۱۴.۱ درصد بوده است.

در سال ۸۴ نرخ تورم به ۱۲.۲ درصد رسيد و پس از آن برای سالهای ۸۵ نرخ ۱۳.۶ به ثبت رسيد.

در سال ۸۶، رکورد سال های گذشته شکسته شد و مطابق آخرين گزارش بانک مرکزی نرخ تورم برای ۱۲ ماه منتهی به دی ماه ۱۷.۵ درصد اعلام شده که در دهه گذشته بی سابقه است.

در تاريخ ۹ بهمن هم موسسه بيزينس مانيتور در گزارش سه ماهه اول ۲۰۰۸ خود شاخص پيش بينی کرده بود که نرخ تورم ايران در سال آينده با ثبت رکورد ۲۱ درصد به بالاترين ميزان طی دهه کنونی برسد.
XS
SM
MD
LG