لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

محاکمه ای در آمریکا؛ اتهام: عضویت در مجاهدین


اعضای سازمان مجاهدین خلق پس از حمله نیروهای آمریکایی به عراق خلع سلاح شدند. (عکس از AFP)
اعضای سازمان مجاهدین خلق پس از حمله نیروهای آمریکایی به عراق خلع سلاح شدند. (عکس از AFP)

اسفند ماه سال ۱۳۸۱ زينب طالب جدی، زن ۵۲ ساله و بيوه ای بود که خود را در سنگری سرد و خاک آلود در عراق يافت. ساختمان های اطرافش يکی پس از ديگری در هم کوبيده می شد و دور و برش مملو از مجروحان حملات بود.


ارتش آمريکا به عراق حمله کرده بود و دامنه بمباران ها به قرارگاه اشرف، پايگاه سازمان مجاهدين خلق در ۱۰۰ کيلومتری شمال بغداد رسيده بود.


اين زن متولد ايران و تبعه آمريکا درباره حملات هوايی در اطراف قرار گاه اشرف به خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید: «صدا کشنده و ترس آور بود، حملات مرا به شدت ترسانده بود.»


خانم طالب جدی، در آن حملات آسيبی نديد اما بيش از پنج سال بعد، در نيويورک، در يک بلاتکليفی قانونی گير کرده است. او با اتهام «اقدامات تروريستی به عنوان رهبر يک گروه ستيزه گر و مدافع سرنگون کردن قهر آميز حکومت ايران» مواجه شده است.



سازمان مجاهدين خلق، گروهی با مشی اسلامی – مارکسيستی است که در دهه ۴۰ شمسی برای مبارزه با حکومت محمدرضا شاه پهلوی تاسيس شد.

سازمان مجاهدين خلق، گروهی با مشی اسلامی – مارکسيستی است که در دهه ۴۰ شمسی برای مبارزه با حکومت محمدرضا شاه پهلوی تاسيس شد.


پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ايران، سازمان مجاهدين در نتيجه اختلاف با هيئت حاکم دست به سلاح برد و مبارزه مسلاحانه با حکومت جمهوری اسلامی ايران را آغاز کرد.


در دهه ۶۰ شمسی و در حالی که ايران در حال جنگ با عراق بود، سران اين سازمان به عراق نقل مکان کردند و با کمک صدام حسين مسلح شده و چند پايگاه نظامی تاسيس کردند که بزرگترين آنها قرارگاهی در شمال بغداد بود که به ياد همسر کشته شده مسعود رجوی، رهبر اين سازمان، قرارگاه اشرف نامديده شد.


اين سازمان در اروپا و آمريکا و ایران به عنوان يک سازمان تروريستی شناخته شده است.


اعضای سازمان مجاهدين پس از حمله آمريکا به عراق خلع سلاح شدند و اکنون در همان قرارگاه اشرف تحت کنترل ارتش آمريکا قرار داردند.


و حالا آسوشيتدپرس در گزارش خود از دستگيری در سکوت خبری و تعقيب قانونی بلند مدت خانم طالب جدی خبر داده است.


جاستين هريس، وکيل مدافع خانم طالب جدی در اين باره می پرسد: «چرا دولت می خواهد اين زن را به دليل ارتباط با گروهی که هدفش سرنگونی رژيم تهران است به زندان بيندازد، هدفی که مسلما در بطن سياست خارجی ما هم وجود دارد.»


خانم طالب جدی با سازمان مجاهدين خلق ايران مرتبط بوده است، گروهی که از سال ۱۹۹۷ در آمريکا به عنوان يک گروه تروريستی شناخته شده است.


تحقیقات نشان می دهند که او در سال ۱۹۹۹ در قرارگاه اشرف يک معلم زبان انگليسی بوده است اما دو خبررسان که در گزارش آسوشيتدپرس توضيح بيشتری درباره آنان داده نشده است، او را يکی از اعضای شورای رهبری سازمان مجاهدين خلق معرفی کرده اند.


اکنون که در جريان پرونده وقفه افتاده است، آقای هريس ادعا می کند که دولت هرگز مشخص نکرده است که موکلش چگونه از تروريسم حمايت می کرده «جز تدريس انگليسی که فعاليت بی خطری است.»


يک قاضی فدرال در بروکلين گفته است که به زودی پرونده را به جريان خواهد انداخت. اگر خانم طالب جدی در دادگاه محکوم شود، با بيش از ۱۵ سال زندان رو به رو خواهد شد.


در اين بين خانم طالب جدی با وثيقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد است و در يک محل نگهداری از بی خانمان ها در منهتن نيويورک زندگی می کند.



يک قاضی فدرال در بروکلين گفته است که به زودی پرونده را به جريان خواهد انداخت. اگر خانم طالب جدی در دادگاه محکوم شود، با بيش از ۱۵ سال زندان رو به رو خواهد شد.

مدعی العموم و متهم پرونده دراين باره اظهار نظر نکرده اند. وکيل متهم به آسوشيتدپرس گفته است «زندگی برای او بسيار سخت است.»


او در سال ۲۰۰۴ ميلادی در مصاحبه با اف بی آی، پليس فدرال آمريکا گفته است که در تهران متولد شده، در سال ۱۹۷۸ با ويزای دانشجويی به آمريکا رفته و در رشته علوم سياسی مدرک فوق ليسانس گرفته است. در همان زمان اولين ازدواج او به جدايی انجاميد. او در باره علت جدايی از همسرش گفته است که او «بسيار ظالم بود» و «حامی خمينی شده بود».


خانم طالب جدی، در دهه ۸۰ ميلادی پناهندگی سياسی گرفته است و با شوهر جديدش در سال ۱۹۸۳ به نيويورک رفته است.


شوهر دوم او چند سال پس از آن، آمريکا را برای پيوستن به سازمان مجاهدين خلق ترک می کند و به قرارگاه اشرف در عراق می رود. اما خانم طالب جدی در آمريکا می ماند تا پسران دوقولوی خود را بزرگ کند.


بر اساس گزارش اف بی آی، خانم طالب جدی گفته است که در سال ۱۹۸۷ شوهر خود را در قرارگاه اشرف ملاقات کرده است. شواهد نشان می دهد که او در همان سال يک دفتر خبری برای اين گروه در آمريکا ثبت کرده است.


اف بی آی ادعا می کند که او گفته که می دانسته اين گروه به عنوان يک گروه تروريستی شناخته شده است و فکر می کند که اين تصميم «نامشروع و ناجوانمردانه است»


در سال ۱۹۹۶، خانم طالب جدی به عنون شهروند آمريکا پذيرفته می شود. يک سال بعد متوجه می شود که همسرش در جريان انفجار يک اتوبوس بمب گذاری شده در مسير قرارگاه اشرف و بغداد جان باخته است.


او گفته است که از مرگ همسرش بسيار متاثر شده و به اين دليل که می خواسته در کنار مزار شوهرش باشد به قرارگاه اشرف نقل مکان کرده است.


او به ماموران گفته است که در آن قرارگاه زبان انگليسی تدريس می کرده و به سازمان مجاهدين اعتقاد داشته است اما هرگز يک عضو رسمی مجاهدين نبوده است.


پس از حمله ارتش آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ اعضای سازمان مجاهدين خلق در عراق خلع سلاح شدند.


در سال ۲۰۰۴ ارتش آمريکا اعلام کرد که در جريان تصرف قرارگاه اشرف مقدار زيادی سلاح از جمله تانک، سلاح های ضد هواپيما، راکت، نارنجک و بيش از ۴۲۰ هزار پوند مواد منفجره قوی يافته اند.


خانم طالب جدی، در سال ۲۰۰۶ پس از يک سال انتظار برای تعويض گذرنامه آمريکايی اش از اردن به نيويورک پرواز کرد.


مقامات اف بی آی در فرودگاه جان اف کندی در انتظار او بودند و به محض ورود، او را دستگير کردند.


XS
SM
MD
LG