لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

نخست وزير هلند «فيلم ضد اسلامی» را تقبيح کرد


نخست وزیر هلند گفته است که دولت هلند از انتشار اين فيلم متاسف است و اعتقاد دارد که ساخت و نمايش اين فيلم، نه تنها کمکی به هيچ هدفی نمی کند ، بلکه تنها سبب آزردگی و رنجيدگی می شود. (عکس از AFP)
نخست وزیر هلند گفته است که دولت هلند از انتشار اين فيلم متاسف است و اعتقاد دارد که ساخت و نمايش اين فيلم، نه تنها کمکی به هيچ هدفی نمی کند ، بلکه تنها سبب آزردگی و رنجيدگی می شود. (عکس از AFP)

در پی انتشار فيلم «ضد اسلامی» يک نماينده پارلمان هلند در اينترنت، نخست وزير اين کشور اعلام کرد که دولت کشورش با محتوای اين فيلم مخالف است.


يان پيتر بالکننده، نخست وزير هلند توصیفی که سازنده فيلم در اثر خود از مذهب اسلام ارئه داده است را تقبيح کرده و گفته است: «اين فيلم اسلام را با خشونت برابر می داند و دولت هلند با چنين برداشتی مخالف است چرا که مسلمانان خود قربانیان خشونت هستند.»


او همچنين اعلام کرد: «دولت هلند از انتشار اين فيلم متاسف است و اعتقاد دارد که ساخت و نمايش اين فيلم نه تنها کمکی به هيچ هدفی نمی کند، بلکه تنها سبب آزردگی و رنجش می شود.»


فيلم «فتنه» ساخته گيرت وايلدرز نماينده راستگرای پارلمان هلند از شامگاه پنجشنبه هشتم فروردين ماه در يک سايت اينترنتی منتشر شده است.


نظرتان را درباره این فیلم و انتشار آن با دیگران در میان بگذارید.


اين فيلم که سازنده اش محتوای آن را «ضد اسلام» خوانده بود، در ماه های اخير باعث اعتراض برخی انجمن های اسلامی در اروپا و کشورهای اسلامی شده بود.


آقای وايلدرز در ماه نوامبر گذشته گفته بود که اين فيلم ۱۵ دقيقه ای نشان می دهد قرآن «يک کتاب فاشيستی» است.


او اعلام کرده بود که قصد دارد فيلم خود را تا اول آوريل منتشر کند و اگر نتواند رسانه ای برای نمايش فيلمش پيدا کند، آن را در اينترنت منتشر خواهد کرد.


پيش از اين در تاريخ چهارم فروردين ماه، يک سرويس دهنده آمريکايی، سايتی را که آقای وايلدرز برای انتشار فيلمش خريده بود را پس از دريافت تعداد زيادی شکايت، مسدود کرده بود.

پيش از اين در تاريخ چهارم فروردين ماه، يک سرويس دهنده آمريکايی، سايتی را که آقای وايلدرز برای انتشار فيلمش خريده بود را پس از دريافت تعداد زيادی شکايت، مسدود کرد.


انجمن مسلمانان هلند نیز در هفته گذشته با مراجعه به يک دادگاه در لاهه، درخواست کرده بود که جمعی از کارشناسان، اين فيلم را پيش از انتشار ببينند تا شايد اين فيلم توقيف شود.


اين فيلم جنجال برانگيز يادآور قتل تئو ون گوگ، فيلمساز هلندی به دست يک مسلمان افراطی است. او در سال ۲۰۰۴ پس از انتشار فيلمی که مسلمانان آن را «توهين به قرآن و دين اسلام» دانستند به قتل رسيد.


اعتراض ايران


در پی انتشار اين فيلم، سخنگوی وزارت خارجه ایران از اتحاديه اروپا خواست انتشار اين فيلم را متوقف کند.


آقای حسينی، سخنگوی وزارت همچنين نسبت به آنچه «عواقب اين گونه اقدامات تحريک آميز» ناميد هشدار داد و افزود: «اين اقدام زشت نماينده مجلس هلند و موسسه انگليسی، آن هم در پايان هفته وحدت اسلامی حاکی از تداوم خباثت و کينه عميق اين گونه اتباع غربی عليه اسلام و مسلمانان است.»


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، همچنين با اشاره به اينکه اين فيلم «با کمک و حمايت يک سايت اینترنتی مستقر در انگليس به نمايش گذاشته شده است.» از دولت هلند، انگليس و اتحاديه اروپا خواست به نمايش اين فيلم در اينترنت پايان دهند.


فيلم «فنته» صحنه هائی از انفجارهای تروريستی يازدهم سپتامبر در آمريکا، حملات تروريستی گروه های ديگر اسلامی و اعدام را، همراه با نقل هايی از آيات قرآن، نشان می دهد.


XS
SM
MD
LG