لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

هیئت ایرانی، بدون ملاقات با آمریکایی ها بغداد را ترک کرد


علی الدباغ سخنگوی دولت عراق، سفر احمدی نژاد را علت ناهماهنگی برای تنظیم زمان مذاکرات میان ایران و آمریکا ذکر کرد.( عکس: EPA)
علی الدباغ سخنگوی دولت عراق، سفر احمدی نژاد را علت ناهماهنگی برای تنظیم زمان مذاکرات میان ایران و آمریکا ذکر کرد.( عکس: EPA)

به گفته یک مقام ایرانی، هيئتی که روز چهارشنبه از تهران به بغداد رفته بود تا در مذاکره با آمریکا شرکت کند، صبح روز پنج شنبه بدون انجام مذاکره، عراق را ترک کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، يکی از مقامات رسمی ايران گفته است: «هيئت ايرانی بغداد را ترک کرد زيرا آمريکا حاضر به مذاکره نشد.»


روز چهارشنبه، ۱۵ اسفند ماه، جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد که يک هيئت ايرانی برای شرکت در چهارمين دور مذاکرات ايران، عراق و آمريکا بر سر مسايل امنيتی عراق که قرار بود روز پنجشنبه، ۱۶ اسفند ماه برگزار شود، وارد بغداد شده است.


اما صبح روز پنح شنبه رايان کراکر، سفير آمريکا در عراق و معاون نخست وزير دولت عراق، برهم صالح، از برگزاری مذاکره با ايران اظهار بی اطلاعی کردند.


ساعتی پيش هم علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در اين باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «دولت عراق به دليل اينکه مشغول هماهنگ کردن سفر رييس جمهوری ايران بوده، وقتی برای تنظيم زمان مذاکرات نداشته است. هيچ مذاکره ای برای امروز [پنج شنبه ] برنامه ريزی نشده بود.»



  • «دولت عراق به دليل اينکه مشغول هماهنگ کردن سفر رييس جمهوری ايران بوده، وقتی برای تنظيم زمان مذاکرات نداشته است. هيچ مذاکره ای برای امروز [پنج شنبه ] برنامه ريزی نشده بود.»
سخنگوی دولت عراق

فيليپ ريکر، سخنگوی سفارت امريکا در عراق نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که برای روز پنجشنبه هيچ مذاکره ای وجود نداشته است.


رييس هيات ايرانی، رضا اميری مقدم روز چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه، بعد از ورود به بغداد در يک کنفرانس خبری اعلام کرده بود که مذاکرات روز ۱۶ اسفند ماه در سطح «کارشناسان» برگزار خواهد شد.


همچنين حسن کاظمی قمی، سفير ايران در بغداد هم روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری ايسنا، خبر اعزام هيات ايرانی برای انجام مذاکره با آمريکا و عراق در روز پنجشنبه ۱۶ اسفند ماه را تاييد کرده بود.


این دومین بار است که چهارمین دور این مذاکرات برگزار نمی شود. پیش از این یک بار دیگر قرار بود در تاريخ ۲۶ بهمن ماه مذاکرات برگزار شود اما يک روز پيش از آغاز مذاکرات، مقامات عراقی و آمريکايی اعلام کردند که ايران به صورت يک جانبه آن را لغو کرده است.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، با تاخيری سه روزه «دلايل فنی» را علت «تعويق» آن مذاکرات عنوان کرد اما توضيح بيشتری در اين زمينه نداد.


هفته گذشته محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران که برای يک سفر دو روزه به عراق رفته بود در يک کنفرانس خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره ادامه مذاکرات سه جانبه گفته بود: «ما آماده گفت وگو هستيم. اين گفت و گوها از قبل برنامه ريزی شده و در موعد مقرر انجام خواهد شد.»


مذاکرات سه جانبه ايران، عراق و آمريکا برسر مسايل امنيتی عراق، هفتم خرداد ماه سال ۸۶ آغاز شد. دور دوم و سوم اين مذاکرات در روزهای دوم و ۱۵ مرداد ماه انجام شد اما پس از آن با بالاگرفتن تنش در روابط ايران و امريکا، مذاکرات به تعويق افتاد.


دور اول و دوم اين مذاکرات بين «حسن کاظمی قمی» سفير ايران در عراق و «رايان کروکر» سفير آمريکا در عراق برگزار شد. اما دور سوم تنها در سطح «کارشناسان» انجام شد.


XS
SM
MD
LG