لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

پروين اردلان به دو سال حبس تعليقی محکوم شد


خانم اردلان اسفند ماه گذشته زمانی که قصد داشت برای دریافت جایزه خود به استکهلم سوئد برود ممنوع الخروج شد. (عکس از epa)
خانم اردلان اسفند ماه گذشته زمانی که قصد داشت برای دریافت جایزه خود به استکهلم سوئد برود ممنوع الخروج شد. (عکس از epa)

پروین اردلان، از چهره های سرشناس مدافع حقوق زنان در ایران به اتهام «اجتماع غير قانونی و تمرد در مقابل پليس به قصد برهم زدن امنيت کشور» در دادگاه انقلاب اسلامی به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.


بر اساس قوانين ايران، دوره محکوميت خانم اردلان درصورتی که او طی دو سال آينده «جرم» ديگری مرتکب شود، حکم زندان او قابل اجرا است و گرنه نيازی به گذراندن دوره محکوميت در زندان نيست.


به گزارش سايت تغيير برای برابری، ليلا علی کرمی، وکيل خانم اردلان اعلام کرده است که اعتراض به اين حکم را ظرف ۲۰ روز آينده تقديم دادگاه تجديد نظر استان خواهد کرد.


خانم اردلان، فعال جنبش زنان و يکی از بنيانگذارن سازمان غير دولتی انجمن فرهنگی زنان است. او روز ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۵ در ميدان هفت تير تهران در جريان يک تجمع مسالمت آميز دستگير شد.


از ميدان هفت تير تا دادگاه انقلاب


تجمع معروف میدان هفت تیر، به دعوت چند سازمان غير دولتی مدافع حقوق زنان و کودکان در اعتراض به برخی قوانين جمهوری اسلامی که آن را «تبعيض آميز» می خواندند برگزار شده بود.


اين تجمع با دخالت ماموران زن نيروی انتظامی پايان يافت. عکس هايی که بعد از اين جريان منتشر شد نشان داد که ماموران زن نيروی انتظامی ايران زنان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.


پس از آن چند تن از فعالان حقوق زنان در ايران، از جمله خانم اردلان، برای پيگيری اهداف قطعنامه ای که برای اين تجمع تنظيم شده بود، کارزار يک ميليون امضا را به وجود آوردند.


اعضای اين کاراز تلاش می کنند به منظور درخواست تغيير قوانين تبعيض ‎آميز جمهوری اسلامی ايران، يک ميليون امضا از مردم سراسر ايران جمع کنند.


روز ۱۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۵، زمان برگزاری جلسه دادگاه پروين اردلان و ۴ نفر ديگر از بازداشت شدگان تجمع ميدان هفت تير بود.


در آن روز تعدادی از زنان فعال اجتماعی مقابل ساختمان دادگاه تجمع کردند. نيروی انتظامی ۳۲ نفر از تجمع کنندگان از جمله خانم اردلان را بازداشت کرد.


جایزه معتبر جهانی


بنياد اولاف پالمه، روز ۲۵ بهمن ماه، جايزه سال ۲۰۰۸ خود را به خانم اردلان اهدا کرد. این جایزه از سال ۱۹۸۷ تا به امروز با هدف ايجاد تفاهم بين المللی و امنيت مشترک به افراد مختلف اهدا شده است.


اين بنياد يک سال پس از ترور اولاف خواکيم پالمه، نخست وزير پرآوازه سوئد در سال ۱۹۸۶ و به منظور پاس داشت تلاش های بشردوستانه او تاسيس شد.


بنياد اولاف پالمه در بيانيه ای که به مناسبت انتخاب پروين اردلان منتشر کرد، از او به عنوان يکی از چهره های شاخص جنبش زنان ايران نام برده بود.


چند روز پس از آن در تاريخ اول اسفند ماه خانم اردلان اعلام کرد که يک برگه احضاريه به دادياری امنيت دادسرای تهران دريافت کرده است. دليل احضار در اين برگه قيد نشده بود.

خانم اردلان روز ۱۳ اسفند ماه در حالی که قصد داشت برای دريافت جايزه اولاف پالمه به استکهلم، پايتخت سوئد سفر کند، پس از انجام تشريفات قانونی خروج از کشور و سوار شدن به هواپيما، با حکم دادستانی تهران از هواپيما پياده شد و پس از آن نيز گذرنامه وی ضبط شد.


خانم اردلان درباره نحوه ابلاغ حکم دو سال حبس تعليقی به سايت تغيير برای برابری گفت: « برای پی گيری وضعيت ممنوع الخروجی ام به شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب رفته بودم که حکم مربوط به پرونده ۱۳ اسفند سال ۸۵ نيز به من ابلاغ شد.»


او همچنين در باره وضعيت ممنوع الخروجی خود گفته است که پس از ممنوع الخروجی دوباره به دادگاه احضار شده و مورد بازجويی قرار گرفته است اما نوبت رسيدگی به اين پرونده مرداد ماه سال جاری است.


XS
SM
MD
LG