لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

«آمريکايی ها تحريم و ديپلماسی را در برخورد با ايران ترجيح می دهند»


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
يک مرکز پژوهشی غير دولتی در آمريکا به نام « شورای امور بين المللی شيکاگو» نتايج يک نظرسنجی جديد را منتشر کرده که نکات بسيار جالبی را در مورد ديدگاه مردم آمريکا در مورد نقش بين المللی اين کشور نشان می دهد.

«شورای امور بين المللی شيکاگو» يک نهاد غيردولتی و غير حزبی است که در زمينه سياست خارجی آمريکا و روابط بين المللی مطالعات و بررسی هايی انجام می دهد.

در نظر سنجی جديدی که اين مرکز انجام داده با توجه به وضعيت نامناسب اقتصادی در سال های اخير از نگاه اکثر مردم حفظ مشاغل آمريکايی ها و کاهش وابستگی به نفت وارداتی بايد دو اولويت اصلی در سياست خارجی آمريکا باشد.

در زمينه سياست آمريکا در منطقه خاورميانه اين نظرسنجی نشان می دهد که اکثريت مردم آمريکا در حال حاضر به «حمله نظامی برای مقابله با برنامه های هسته ای ايران» تمايل چندانی ندارند و راه هايی نظير تحريم و ديپلماسی را ترجيح می دهند.

درصد چشمگيری از کسانی که در اين نظرسنجی شرکت کرده اند معتقدند که حمله نظامی به ايران بعيد است بتواند موجب توقف برنامه های هسته ای ايران شود. آنها همچنين معتقدند که حمله نظامی به ايران موجب وقوع حملات تلافی جويانه ايران به کشورهای همسايه و حتی اهدافی در خود آمريکا خواهد شد.

براساس نظرسنجی «شورای امور بيبن المللی شيکاگو» در صورت عقيم ماندن تحريم ها برای توقف برنامه هسته ای ايران نيمی از مردم آمريکا طرفدار حمله نظامی و نيمی ديگر مخالف اين اقدام هستند ولی در هر صورت اکثريت چشمگيری از پاسخ دهندگان معتقدند که آمريکا بايد اقدامات خود عليه ايران را در چهارچوب سازمان ملل متحد پيش ببرد.

در مورد حالت احتمالی وقوع درگيری نظامی بين اسراييل و آمريکا اکثريت پاسخ دهندگان – حدود ۵۶ درصد- معتقدند که دولت آمريکا نبايد به شکل مستقيم در چنين جنگی شرکت کند و ۳۸ درصد موافق دخالت آمريکا هستند. برخلاف موضع هميشگی دولت آمريکا که حمايت نظامی مستقيم از اسراييل است، اکثريت شرکت کنندگان در اين نظرسنجی مخالف دخالت آمريکا در جنگ اسراييل با همسايگان هستند حتی اگر اين جنگ به خاطر حمله ديگران آغاز شده باشد.

در خصوص نحوه دخالت آمريکا در بحران مربوط به اسراييل و فلسطينی ها با وجودی که در حد زيادی – قريب ۲۸ درصد – معتقد است که آمريکا بايد در اين بحران جانب اسراييل را بگيرد ولی اکثريت جشمگيری – قريب به ۶۶ درصد – می گويد که دولت آمريکا نبايد از هيچکدام از دو طرف جانبداری کند.

طبق نتايج نظرسنجی «شورای امور بين المللی شيکاگو» تقريبا دو سوم از مردم آمريکا مخالف گسترش خانه سازی در شهرک های يهودی نشين در مناطق اشغالی ساحل غربی رود اردن هستند و ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان می گويند « اسراييل نبايد اين شهرک ها را گسترش دهد.»

نکته مهم ديگر درنظرات مردم آمريکا پيرامون بحران خاورميانه اين است که اکثريت پاسخ دهندگان به اين نظرسنجی معتقدند که اگر حل بحران در روابط اسراييل و فلسطينی ها می تواند در کاهش فعاليت های تروريستی موثر باشد، دولت آمريکا برای حل اين بحران بايد نقش بسيار فعالی داشته باشد.

و بالاخره نکته ديگری که در اين نظرسنجی مشخص شد اين است که يک اقليت کوچک از مردم آمريکا هنوز هم معتقدند که تمدن غرب و جهان اسلام با يکديگر همخوانی ندارند . تعداد يا درصد کسانی که چنين اعتقادی دارند نسبت به نظرسنجی های سال ۲۰۰۸ کمی افزايش يافته است.
XS
SM
MD
LG