لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۴

«سه کوهنورد آمريکايی را در آستانه ماه رمضان آزاد کنيد»


سیندی هیکی (چپ) نورا شورد (وسط) و لورا فتال (راست) مادران سه کوهنورد آمریکایی
سیندی هیکی (چپ) نورا شورد (وسط) و لورا فتال (راست) مادران سه کوهنورد آمریکایی
مادران سه کوهنورد آمريکايی که فرزندان آنها بيش از يک سال است در ايران به زندان افتاده اند، در نامه ای از رهبر جمهوری اسلامی خواستند در آستانه ماه رمضان، فرزندانشان را آزاد کند.

نورا شورد، سيندی هيکی و لورا فتال که در آخرين تلاش خود چند هفته پيش سعی کردند نامه ای را به سفير جمهوری اسلامی در لندن بدهند و موفق به ديدار با سفير نشدند، نامه ای سرگشاده به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته اند.

در اين نامه با ذکر تبريک ماه رمضان آمده است:«در اين ماه ما به فکر آنهايی هستيم که مانند شين، سارا و جاش دور از خانواده و بدون دليل و بدون اجرای درست قوانين در غربت زندانی هستند.»

اين نامه می گويد:«اميد ما اين است که رهبران کليه کشورها متوجه اين بی عدالتی شده و اجازه ندهند که در اختلافات سياسی، حقوق و آزادی افراد به دليل تابعيت آنها، پايمال شود.»

نامه مادران سه کوهنورد آمريکايی مصادف با روز تولد سارا شورد ارسال شده که اين دومين بار است که در سالروز تولد، هنوز در زندان است.

شين باور و جاشوا فتال ۲۷ ساله به همراه سارا شورد ۳۱ ساله در تاريخ ۳۱ ژوئيه سال ۲۰۰۹ ميلادی، بيش از يک سال پيش، در حاليکه مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ايران بودند توسط ماموران مرزی ايران دستگير شدند.

اين سه مادر آمريکايی بار ديگر در نامه خواستار آن شده اند که بدون قيد و شرط و فوری فرزندان آنها از زندان آزاد شوند.

پیشتر وزير اطلاعات جمهوری اسلامی اين سه کوهنورد آمريکايی را به همکاری با نهادهای اطلاعاتی آمریکا متهم کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمريکا اين اتهام را رد کرده و گفته اين امر صحت ندارد.

نشريه «نيشن» چاپ آمريکا چندی پيش در گزارشی تحقيقی و مستقل اعلام کرد با دو شاهد عينی گفت وگو کرده و اعلام کرد سه کوهنورد آمريکايی در زمان دستگيری، در خاک عراق بوده اند.

«نيشن» اعلام کرد حاضر به فاش کردن نام شاهدان خود نيست، چرا که اين افراد از هرگونه عمليات تلافی‌جويانه از سوی ايران احساس خطر می کنند.

استر کاپلان از نيشن در گفت‌وگو با وب‌سايت «دموکراسی نا» (دموکراسی اکنون) گفته بود: «اين دو شاهد می‌گويند ناجا، نيروی انتظامی ايران، آنها را به زور خواسته‌اند ببرند وقتی سه کوهنورد نرفتند، تيرهوايی شليک کردند.»
خانم کاپلان افزود: «پس از اين که بدون توجه به شليک هنوز سه کوهنورد آمريکايی حاضر به ورود به خاک ايران نيستند، مامور ناجا وارد خاک عراق شده و به زور آنها را به آن سمت می برد.»

«نيشن» به نقل از دو منبع ديگر می‌گويد ماموران ياد شده در اين گزارش که دستگيری را انجام داده اند، بازداشت شده و به جرم آدم ربايی و قتل هم اکنون در زندان به سر می برند.

مادران اين سه کوهنورد آمريکايی يک بار به ايران آمده و با فرزندان خود ديدار کردند ولی پس از آن تمامی تلاش های آنها بدون پاسخ و بدون نتيجه مانده است.
XS
SM
MD
LG