لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

«حضور دو ميليون نفر در مراسم ۱۴ خرداد سازماندهی شده است»


مقامات جمهوری اسلامی می‌گويند حضور دو ميليون نفر در مراسم روز ۱۴ خرداد سازماندهی شده و قرار است خطبه های نماز جمعه اين هفته توسط علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی برگزار شود.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که اين تعداد زياد در حالی در تهران سازماندهی می‌شوند که حدود يک هفته ديگر، سالگرد انتخابات رياست جمهوری در ايران است.

نيويورک تايمز هم در گزارشی به گفته‌های شماری از فرماندهان سپاه درگفت وگوهايشان با خبرگزاری فارس اشاره کرده و نوشته حدود دو ميليون نفر سازماندهی شده تا به تهران آمده و مستقر شوند.

حسين همدانی يکی از فرماندهان سپاه گفت که انتظار دارد شاهد مراسمی گسترده با حضور پنج ميليون نفر از نيروهای بسيجی باشد. علی فضلی ديگر فرمانده سپاه گفته حدود دو ميليون بسيجی فقط در تهران مستقر خواهند شد.

آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم قرار است در نماز جمعه اين هفته سخنرانی کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، حدود ۷۵۰ هزار نفر از ديگر شهرها به جز تهران قرار است به اين مراسم آورده شوند و حدود يک ميليون و ۲۵۰ هزار تن هم از تهران سازماندهی شده‌اند.

رسانه‌ها گزارش می‌دهند که به جز رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد و حسن خمينی، نوه آيت الله خمينی هم قرار است در اين مراسم سخنرانی کنند.

در همين حال و پيش از برگزاری مراسم، رهبر جمهوری اسلامی با عفو و تخفيف مجازات ۸۱ تن از محکومان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری، که اظهار «پشيمانی» کرده و درخواست عفو کرده اند، موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، پيش از اين آيت الله آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه، طی نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار پذيرش عفو تعدادی از اين محکومين شده بود. نامی از اين محکومين تاکنون منتشر نشده است.

عفو و تخفيف مجازات ۸۱ نفر در حالی صورت می گيرد که دادگاه انقلاب اسلامی در تهران اخيرا احکام سنگينی عليه مخالفان دولت، از جمله فعالان دانشجويی، اعضای احزاب اصلاح‌طلب، روزنامه نگاران و فعالان جامعه مدنی، که در سال گذشته بازداشت شده‌اند، صادر کرده است.

بسياری از اين احکام در دادگاه تجديد نظر تاييد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG