لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

مرگ سربازان پاکستانی: واشینگتن عذرخواهی کرد


ارتش پاکستان چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه از مرگ ۱۱ نفر از نیروهایش در نتیجه یک بمباران خبر داده بود. (عکس از AFP)
ارتش پاکستان چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه از مرگ ۱۱ نفر از نیروهایش در نتیجه یک بمباران خبر داده بود. (عکس از AFP)

پس از آنکه پاکستان نيروهای ائتلاف در افغانستان را به کشتن ۱۱ نظامی پاکستان در جريان حملات هوايی متهم کرد، نيروی های ائتلاف با انتشار فیلمی تاکید کردند که هدف عملیات آنها، کشتن شورشیان بوده است.



نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در افغانستان پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه فيلمی از حمله هوايی بامداد چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه را منتشر کردند که به وسيله يک هواپيماهای بدون سرنشين گرفته شده است.


اين فيلم چهار حمله هوايی را به سوی مردان مسلحی که تلاش می کنند پناه بگيرند، نشان می دهد.


ارتش پاکستان روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه طی بيانيه ای اعلام کرد که بمباران يک پاسگاه مرزی در منطقه قبيله نشين مهمند واقع در شمال غرب پاکستان و نزديک مرز شرقی افغانستان توسط نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا موجب مرگ ۱۱ شببه نظامی دولتی شده است.


اين نيروهای محلی با حمايت دولت پاکستان حفاظت از برخی مناطق مرزی اين کشور را برعهده دارند.


ارتش پاکستان درگيری های بامداد چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه، ميان شورشيان طرفدار طالبان و نيروهای افغانستان با حمايت ائتلاف را دليل اين بمبارن ها اعلام کرده بود.


واشنگتن در واکنش به اعلام خبر کشته شدن نيروهای پاکستانی، از اين کشور عذر خواهی کرده اما تاکيد کرده است که نيروهايش يک حمله هوايی مشروع انجام داده اند و پيش از آن نيروهای پاکستانی را مطلع کرده بودند.



واشنگتن در واکنش به اعلام خبر کشته شدن نيروهای پاکستانی، از اين کشور عذر خواهی کرده اما تاکيد کرده است که نيروهايش يک حمله هوايی مشروع انجام داده اند و پيش از آن نيروهای پاکستانی را مطلع کرده بودند.

روز پنجشنبه، همچنين نيروهای ائتلاف تکه فيلمی به عنوان مدرکی بر صحت حمله خود منتشر کردند.


اين فيلم، حمله هوايی به يک گروه هفت نفره از شورشيان را نشان می دهد که پس از حمله به نيروهای ائتلاف به پاکستان گريخته اند.


به گزارش آسوشيتدپرس، اين ويدئو که به وسيله يک هواپيمای بدون سرنشين گرفته شده است نشان می دهد که در اولين حمله هوايی مردانی که پشت صخره ای پنهان شده اند هدف قرار می گيرند و سه حمله بعدی هم مردانی را هدف قرار داده است که به دنبال پناه گرفتن در يک دره هستند.


در اين فيلم يک گوينده که تصويری از او نمايش داده نمی شود می گويد: «روشن است که در منطقه ساختمان يا نيروهايی وابسته به پاکستان وجود ندارد.»


روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه يک رهبر قبيله ای به نام خان محمد به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود نيروهای افغانی با حمايت نيروهای ائتلاف، روز دوشنبه وارد منطقه مهمند شده بودند. ناتو و نيروهای آمريکايی اين گفته را تاييد نکرده اند.


خان محمد گفته بود که افراد قبايل با افغان ها و نيروهای خارجی تبادل آتش کرده اند و سپس نيروهای امنيتی پاکستان هم وارد درگيری شده اند.


اين در حالی است که مقامات پاکستان که نامی از آنان برده نشده بود به آسوشيتد پرس گفته بودند که نيروهای پاکستانی ميان آتش باری قبايل و افغان ها گير کرده بودند.


خان محمد همچنين گفته است که پس از آغاز درگيری، دو هواپيما را ديده است که برخی نقاط را بمباران کرده اند.


همچنين مولوی عمر، سخنگوی يک گروه حامی طالبان در پاکستان ادعا کرده بود که مردان مسلح تحت رهبری او در برابر يک تهاجم به خاک پاکستان ايستادگی کرده اند.


او گفته بود بين ۶۰ تا ۱۰۰ نفر از جنگجويانش به نيروهای افغان و ناتو که در حال برپايی يک سنگر بوده اند حمله کرده اند که در نتيجه آن ۴۰ سرباز افغان کشته شده اند و يک هليکوپتر ناتو منهدم شده است.

هيچ يک از ادعا های او از طرف منابع مستقل تاييد نشده است.


XS
SM
MD
LG