لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

آمریکا مدارک «مداخله ایران در عراق» را به مالکی داد


ژنرال جان ستلر مدير استراتژی، طرح ها و سياست روسای ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا.
ژنرال جان ستلر مدير استراتژی، طرح ها و سياست روسای ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا.

وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد که تازه ترين مدارک مربوط به حمايت تهران از شبه نظاميان در عراق را به دولت عراق ارائه کرده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس مقامات وزارت دفاع آمريکا روز چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ماه در يک نشست خبری اعلام کردند که اين مدارک شامل سلاح هايی است که تاريخ های حک شده روی آنها نشان می دهند در سال جاری و در ايران توليد شده اند.


اين جنگ افزارها که طی ماه های گذشته توسط نيروهای آمريکايی در عراق کشف شده شامل خمپاره، راکت، سلاح های کوچک، بمب های کنار جاده ای و بمب های زره شکن است.


ژنرال جان ستلر مدير استراتژی، طرح ها و سياست روسای ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا در اين نشست خبری گفت: « اين مدارک هم اينک در دست نوری مالکی، نخست وزير عراق است. مدارکی که نشان خواهد داد آيا دولت ايران به وی دروغ گفته است يا خير.»



  • « اين مدارک هم اينک در دست نوری المالکی، نخست وزير عراق است. مدارکی که نشان خواهد داد آيا دولت ايران به وی دروغ گفته است يا خير.»
یک فرمانده آمریکایی

ارتش آمريکا تا کنون چندين بار ايران را به تامين سلاح برای شبه نظاميان عراق و همچنين آموزش و پشتيبانی از آنان برای دامن زدن به خشونت ها در عراق متهم کرده است.


اما ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و می گويد آرامش در عراق در راستای منافع ايران است. همزمان دولت ایران با دولت عراق که اکثریتی شیعه آن را اداره می کنند، رابطه بسیار دوستانه ای دارد.


ایران همچنين آمریکا را به عنوان عامل نا آرامی در عراق معرفی می کند.


مقامات ارشد پنتاگون گفته اند که اين مدارک را در اختيار دولت عراق می گذارند و در نهايت بغداد بايد تصميم بگيرد که در اين باره چه واکنشی نشان دهد.


مقامات پنتاگون در حالی از وجود اين مدارک خبر می دهند که دولت ايران متعهد شده است از ورود شورشیان و تسليحات از مرزهای ايران به عراق جلوگيری کند.


يکی از مقامات پنتاگون که تمايلی به اعلام نام خود نداشت اعلام کرده است که تاخير پنتاگون در علنی ساختن اين مدارک فرصت دادن به عراقی ها برای گفتگوی مستقيم با تهران درباره اين مسئله است.


پيش از اين روزنامه وال استريت ژورنال در تاريخ ششم ارديبهشت ماه به نقل از دو تن از فرماندهان ارشد آمريکا در عراق اعلام کرده بود که ارتش آمريکا در عراق محموله ای از سلاح های ساخت ايران کشف کرده است که تاريخ های حک شده روی آن ها نشان می دهند اخيراً در ايران ساخته شده اند.


اما به گفته اين مقام رسمی هنوز مشخص نيست که آيا دولت ايران برای گفتگو درباره اين مدارک موافقت کرده است يا خير.


در همين حال، مايکل هيدن مدير آژانس اطلاعات مرکزی آمريکا، سيا، روز چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ماه در جريان يک سخنرانی در دانشگاه ايالتی کانزاس در پاسخ به پرسش يک دانشجو گفت: «سياست دولت ايران کمک به کشتن آمريکاييان در عراق است.»


آقای هيدن همچنين گفت که به نظر او اين سياست ايران در بالاترين سطح دولتی تاييد شده است.


XS
SM
MD
LG