لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

آمريکا با دو تيم به مسابقات کشتی کرمانشاه می رود


مسابقات سال گذشته جام تختی، اولين حضور ورزشکاران آمريکايی در دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد بود. (عکس از فارس)
مسابقات سال گذشته جام تختی، اولين حضور ورزشکاران آمريکايی در دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد بود. (عکس از فارس)

دو تيم از آمريکا و يک تيم از روسيه در مسابقات کشتی «جام جهان پهلوان تختی» که امسال در کرمانشاه برگزار می شود، شرکت می کنند.


به گزارش خبرگزاری فارس، هاشم درويشی، رييس هيئت کشتی کرمانشاه که مسئول برگزاری اين دوره از مسابقات است، اعلام کرده که فدراسيون کشتی ايران، شرکت دو تيم کشتی از آمريکا و يک تيم از روسيه را در اين دوره از مسابقات تاييد کرده است.


سال گذشته هم ورزشکاران آمريکايی در اين مسابقات که در شهر بندر عباس واقع در استان هرمزگان برگزار می شد، شرکت کردند. مسابقات سال گذشته، اولين حضور ورزشکاران آمريکايی در دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد بود.


رقابت های دوستانه کشتی «جام جهان پهلوان تختی» هر سال در يکی از استان های ايران برگزار می شود و فدراسيون کشتی ايران از کشورهای صاحب نام در اين ورزش برای شرکت در اين رقابت ها دعوت می کند.


روسيه به عنوان قهرمان کشتی آزاد جهان و آمريکا دو کشور صاحب نام در ورزش کشتی هستند.


رقابت های جام تختی که مطابق سنت سال های گذشته در ماه های پايانی سال برگزار می شود، امسال با تاخيری چند ماه در در روزهای ۱۶ و ۱۷ خرداد در شهر کرمانشاه برگزار می شود.


پنج سال رفت و آمد ورزشکاران ايران و آمريکا


دولت محمد خاتمی، رييس جمهوری ايران، در فاصله در سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ تبادلات فرهنگی و ورزشی ميان ايران و آمريکا را تشويق و پشتيبانی کرد.


در سال ۱۹۹۸ يک تيم کشتی، به عنوان نخستين تيم ورزشی آمريکايی پس از انقلاب ۱۹۷۹ وارد خاک ايران شد.


در آن سال، حدود دوازده هزار ايرانی در تهران يک کشتی گير آمريکايی را که پس از به دست آوردن مدال نقره پرچم ايران را تکان داده بود به شدت تشويق کردند.


پس از آن تيم های آمريکايی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ در مسابقه های کشتی در ايران شرکت کردند و ايران نيز تيم هايی برای شرکت در رقابت های ورزشی به آمريکا فرستاد.


اما اين تبادلات ورزشی، پيش از پايان دوره خاتمی و از زمان حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ کمرنگ شد.


پس از تحريم مسابقه های کشتی نيويورک در سال ۲۰۰۳ به دليل تصميم دولت آمريکا به انگشت نگاری از ورزشکاران ايرانی، دولت ايران شرکت ورزشکاران ايرانی در مسابقه هايی در سال ۲۰۰۴ را به دليل «درگيری نيروهای آمريکايی با نظاميان شيعه در شهرهای مقدس عراق» تحريم کرد.


پس از آن روابط ورزشی دو کشور منجمد شد تا آنکه سال گذشته، کشتی گيران آمريکايی برای شرکت در جام تختی به ايران آمدند.


در اين مسابقات، کشتی گيران آمريکايی در بدو ورود به ايران از انگشت نگاری معاف شدند.


XS
SM
MD
LG