لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

۹ استان ایران در آستانه بحران آب و خشکسالی


بخش وسيعی از جنوب و مرکز ايران، از هم اکنون با کمبود شديد آب مواجه شده اند. (عکس: فارس)
بخش وسيعی از جنوب و مرکز ايران، از هم اکنون با کمبود شديد آب مواجه شده اند. (عکس: فارس)

در پی خشکسالی کم سابقه در ايران و با وجود آنکه هنوز تابستان آغاز نشده است، رسانه های ايران از بروز مشکل تامين آب در نه استان کشور خبر می دهند.


بر اساس این گزارش ها و گفته های مقامات رسمی، بخش وسيعی از جنوب و مرکز ايران، از جمله استان های تهران، مرکزی، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و چند استان ديگر از هم اکنون با کمبود شديد آب مواجه شده اند.


کمبود آب موجب آغاز جيره بندی در برخی از اين استان ها و مطرح شدن احتمال جيره بندی در ماه های آينده در برخی استان های ديگر شده است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، رسول زرگر، معاون وزير نيرو درامور آب و فاضلاب در يک نشست خبری گفته است: «با توجه به کاهش بارندگی در زمستان سال گذشته ‪ ۱۲۰‬شهر و حدود شش هزار روستا درسطح کشور با کمبود آب آشاميدنی و کشاورزی مواجه هستند.»


آقای زرگر همچنين گفته است: « با توجه کاهش قابل ملاحظه ذخاير آب پشت سدهای کشور ، بحران آب و برق در کشور در سال جاری حتمی است.»


خبر رسمی آغاز خشکسالی وسیع در ایران، در آخرين روز فروردين ماه اعلام شد. ستار محمودی، مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران ۳۱ فروردین ماه اعلام کرد که ميزان بارندگی در سال گذشته، نسبت به ميانگين بارش ۴۰ سال گذشته تا ۴۲ درصد کاهش يافته است.


همچنین حجم آب ذخیره شده در سدهای کل ایران در حال حاضر ۱۴میلیارد متر مکعب اعلام شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است.


حجم بارش برف و باران در سال گذشته ۴۰۰ ميليارد متر مکعب بوده است که از این مقدار ۳۸ میلیارد متر مکعب جذب زمین، ۲۴۰ ميليارد مکعب آن تبخير و مابقی بر سطح زمین جاری شده است.


بر اساس آخرین آمارها، ایران حدود ۵۰۰ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی دارد اما حجم خروجی، حدود نه میلیارد متر مکعب بیش از حجم ورودی است.


محمدعلی وحدتی، مدير عامل شرکت توانير هم روز چهارم ارديبهشت ماه، اعلام کرد: کمبود آب باعث بروز مشکل در توليد برق کشور شده است چرا که به گفته او، حدود ۵۰ درصد برق ايران از نيروگاه های آبی تامين می شود.


تهران: ۱۰۰ ميليون متر مکعب کمبود آب آشاميدنی


موضوع کمبود آب در پایتخت نیز به صورت مسئله ای جدی در آمده است و انتظار می رود که در برخی مناطق تهران بزرگ آب اشامیدنی به صورت جیره بندی در آید.


داوود ملايی، مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران روز ۱۷ ارديبهشت ماه گفت که «استان تهران امسال به دليل کاهش نزولات جوی با کمبود حدود ۱۰۰ ميليون متر مکعب از آب های سطحی (شرب) روبه رو خواهد شد.»


به گفته او، شرکت آب و فاضلاب استان تهران امسال بايد برای جمعيت ۱۴ ميليون نفری استان که ۱۲ ميليون آن در شهر تهران مستقر است، يک ميليارد و ۶۵۰ ميليون متر مکعب آب تامين و توزيع کند که بايد کمبود را با «برداشت از آب های زير زمينی و صرفه جويی در مصرف» جبران کرد.


سازمان آب ايران، حجم مصرف روزانه آب در تهران را حدود دو ميليون متر مکعب اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۹ درصد افزايش داشته است.


تهران در سال ۸۵ يك ميليارد و ‪ ۵۰‬ميليون مترمكعب آب مصرف کرده است.


بحران و جیره بندی آب در استان های جنوبی


پرويز فتاح، وزير نيرو در آغاز ارديبهشت ماه اعلام کرده بود که آب مخازن سدهای دز، کرخه، کارون، شهيد عباسپور و مارون در استان خوزستان نسبت به سال ‪گذشته ‬کاهش چشمگيری داشته است، او گفت: «اين مسئله موجب شده تا به جای توليد انرژی اولويت تامين آب شرب شهرها در تابستان باشد.»


همچنین محمود نوروزی، مدير آبرسانی شرکت آب منطقه ای استان بوشهر به روزنامه سرمايه گفته است: «در حال حاضر به دليل کمبود منابع، آب در استان بوشهر جيره بندی می شود.»


آقای نوروزی همچنين از وضعيت کمبود آب و جيره بندی آب در هرمزگان خبر داد و گفت: «وضعيت جيره بندی در بوشهر در حال بهتر شدن است اما وضعيت کم آبی و جيره بندی به مراتب در هرمزگان شديدتر است.»


از سوی دیگر، حسن مرادی، عضو کميسيون انرژی مجلس و نماينده اراک در گفت و گو با روزنامه سرمايه از قطعی آب در استان مرکزی و شهرستان اراک خبر داد و افزود: «متاسفانه هم اکنون آب شهرستان اراک قطع است و سعی می شود که آب پاک در اختيار شهروندان قرار گيرد.»


مرتضی بختياری، استاندار اصفهان هم اعلام کرده که منابع آبی اين استان به طور کلی از سال گذشته ۸۰ درصد کاهش يافته است.


او گفته است: «امسال سهم آب آشاميدنی در مقايسه با سال قبل در اين استان، ده درصد کاهش يافته است و با تاثير خشکسالی بر منابع آبی استان، جيره بندی آب آشاميدنی در برخی از مناطق آن حتمی است.»


در همين حال بانک جهانی با انتشار گزارشی به کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا توصيه کرد که برای رهايی از بحران آب در سال های آينده از هم اکنون در صدد چاره جويی و سرمايه گذاری باشند.


در اين گزارش همچنين آمده است که کاهش آب باعث کاهش سه درصدی توليد ناخالص داخلی ايران شده است.


XS
SM
MD
LG