لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

ادامه بازداشت فعالان سیاسی و مدنی در ایران


سايت‌های نزديک به اصلاح‌طلبان گزارش داده‌اند که در روزهای اخير، شماری از فعالان سياسی و مدنی در تهران، قزوين و بانه توسط مأموران امنيتی جمهوری اسلامی ايران بازداشت شده‌اند.

بر اساس اين گزارش‌ها، با اکثر فعالين ستاد مناطق مستقر در تهران ستاد ميرحسين موسوی و يا نمايندگان آقای موسوی بر سر صندوق‌های اخذ رأی در انتخابات رياست جمهوری تماس گرفته شده و از آنها خواسته شده است که در ساختمانی در خيابان برادران مظفر حاضر شوند.

به نوشته سايت «ندای سبز آزادی»، کسانی که به اين دفتر مراجعه کرده‌اند، بازداشت و به زندان اوين منتقل شده‌اند.

اين سايت نوشت که از تعداد دقيق بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نيست.

همچنين اصغر خندان، پاسدار بازنشسته و از فعالان ستاد آقای موسوی در تهران، پس از احضار توسط توسط وزارت اطلاعات به ساختمان شماره دو اتباع خارجی نيروی انتظامی در خيابان نجات الهی، بازداشت شد.

در اين ارتباط، به نظر می‌رسد که بازداشت اعضای ستاد مير حسين موسوی تنها محدود به تهران نيست. از جمله ابراهيم شريف‌پور، عضو جبهه مشارکت و از فعالان ستاد آقای موسوی در انتخابات ریاست جمهوری، در شهر بانه بازداشت شده است.

سايت «آينده نيوز» از سایت‌های منتقد دولت نیز خبر داد که فؤاد صادقی، مسئول اين سايت، روز ۲۱ بهمن توسط مأموران امنيتی بازداشت شده است. آينده نيوز همچنین افزود که فعاليت‌های اين سايت به درخواست برخی مراکز مسئول از روز ۲۱ بهمن به حال تعليق درآمده است.

در قزوين نيز حميد مافی و محمد غزنويان، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی، بازداشت شده‌اند و تاکنون از علت بازداشت و محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نيست.

گزارش‌های مربوط به اين بازداشت‌ها در حالی انتشار يافته است که تاکنون منبع رسمی از اظهار نظر در اين موارد، همانند بسياری از بازداشت‌های ماه‌های اخير، خودداری کرده‌اند.

در هشت ماهی که از آغاز اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری می‌گذرد، هزاران نفر توسط مقامات دولتی بازداشت شده‌اند که صدها تن از آنان همچنان در زندان به سر می‌برند.

از سوی ديگر، همزمان با ادامه بازداشت‌ها، سايت پليس، وابسته به نيروی انتظامی، اعلام کرد که سری دوم تصاوير کسانی که آنها را «آشوبگران روز عاشورا» ناميد، از طريق اين سايت و هفته ‌نامه « امين جامعه» برای شناسايی انتشار يافته است.

نيروی انتظامی چندی پيش با انتشار ويژه نامه هشت صفحه‌ای «امين جامعه»، تصاوير ۶۵ تن از تظاهرکنندگان که در راهپيمايی روز عاشورا شرکت کرده بودند را منتشر کرده بود.

در روز عاشورا، تظاهرات گسترده‌ای از سوی مخالفان دولت در تهران و شهرهای ديگر ايران صورت گرفت که به گفته مقام‌های نظامی و امنيتی، صدها نفر بازداشت شدند.

پس از آن، نيروی انتظامی روز ۲۸ دی ماه اعلام کرد که پس از انتشار درخواست عمومی اين نيرو برای شناسايی برخی از معترضان روز عاشورا در تهران، ۴۰ تن از آنها شناسايی و بازداشت شدند.

بحث شناسايی مخالفان در چند ماهی که از آغاز تظاهرات مخالفان می‌گذرد، موضوع جديدی نيست و در گذشته، بارها از سوی مقام‌های نظامی و دولتی مطرح شده است.
XS
SM
MD
LG