لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

انتقاد «آی.تی.اف» از رفتار «اوباش‌مآبانه» با فعالان کارگری در ایران


فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل (آی.تی.اف) روز جمعه با انتشار بيانيه‌ای از بازداشت غلامرضا غلام‌حسينی، عضو سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، انتقاد کرد.

آقای غلام‌حسينی روز چهارشنبه توسط مأموران امنيتی جمهوری اسلامی ايران در شهر کرج بازداشت شد.

سعيد ترابيان، مسئول روابط عمومی سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، نيز همراه اين فعال کارگری بازداشت شد که پس از يک شب، به قيد وثيقه از زندان رجايی شهر کرج آزاد شد.



فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل در بيانيه خود نوشته است که غلامرضا غلام‌حسينی، عضو سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، توسط شش مأمور امنيتی بازداشت شد و در حين بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

يکی از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، که در جريان بازداشت آقايان غلام‌حسينی و ترابيان قرار دارد، به راديو فردا گفت: «آقای غلام‌حسينی با مسئول روابط عمومی سنديکای شرکت واحد تماس می‌گيرد و قرار می‌گذارد نامه گلايه‌آميزی که برای مسئولان وزارت اطلاعات نوشته بوده را از طريق اينترنت انتشار دهند. صبح روز چهارشنبه، وقتی سعيد ترابيان و غلامرضا غلامحسينی برای انجام کار مورد نظرشان وارد يک کافی‌نت می‌شوند، مأموران وزارت اطلاعات وارد آن محل شدند و آن دو نفر را همراه با ضرب و شتم شديد بازداشت کردند.»

وی افزود: «مأموران وزارت اطلاعات با گفتن الفاظ رکيک به دستان اين دو نفر دستبند زدند، آنها را روی زمين خواباندند، تمامی مدارک‌شان را ضبط کردند و سپس به صورت انفرادی با دو خودروی وزارت اطلاعات، سعيد ترابيان را به زندان رجايی‌شهر منتقل کردند و از سرنوشت آقای غلام‌حسينی هم که هنوز هيچ اطلاعی در دست نيست.»

به گفته اين عضو سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، مأموران هنگام بازداشت اين دو فعال کارگری، اتهامی را ذکر نکرده‌اند.

فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل با «اوباش‌مآبانه» خواندن بازداشت غلامرضا غلام حسينی و سعيد ترابيان توسط مأموران امنيتی نوشت که آنها به دروغ، اين دو فعال کارگری، آنان را دزد خطاب می‌کردند تا کسی مانع بازداشت‌شان نشود.

در این زمینه مهدی کوهستانی‌نژاد، مشاور کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری و عضو کنگره کار کانادا، به راديو فردا می‌گويد که آقای ترابيان به علت شدت ضرب و شتم به بيمارستان مراجعه کرده است.

بيانيه فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل همچنين حاکی است که سعيد ترابيان پس از بازجويی و تهديد، به قيد وثيقه آزاد شد، اما تاکنون خبری از وضعيت آقای غلام‌حسينی در دست نيست.

اين سازمان بين‌المللی کارگری بازداشت‌های اخير را آخرين نمونه از فشارها بر اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و تلاش برای جلوگيری از فعاليت قانونی اين تشکل کارگری دانست.

آقای کوهستانی‌نژاد، مشاور کنفدراسيون بين‌المللی اتحاديه‌های کارگری می‌گويد: «در چند سال اخير، جنبش کارگری در ايران توانسته است حتی با معدود تشکل‌های مستقل کارگری خود، تأثيرگذار باشد و اين موضوع بر بهبود وضعيت کاری کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و شرکت نيشکر هفت تپه نشان داده است.»

وی اضافه می‌کند: «رژيم نمی‌تواند به هيچ‌وجه جنبش کارگری و اين تشکل‌های کارگری را به عقب براند و صدای آنها را خفه کند؛ آنهم به رغم اينکه فعالان کارگری بازداشت می‌شوند و تحت فشار قرار می‌گيرند و اين نشانه استيصال رژيم ايران است.»

آقای کوهستانی‌نژاد در عين حال، می‌گويد که حکومت در حالی سياست برخورد را در پيش گرفته است که حاضر نيست با اين فعالان و تشکل‌های کارگری وارد گفت‌وگو شود و در جهت تحقق خواسته‌های آنان اقدام کند.

در ماه‌های اخير، فشار بر اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شدت يافته است.

از جمله، رضا شهابی، از اعضای هيئت مديره اين تشکل کارگری روز ۲۲ تير ماه بازداشت شد و منصور اسانلو، رئيس هيئت مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به يک سال زندان محکوم شد.

آقای اسانلو که به اتهام‌های امنيتی به پنج سال زندان محکوم شد، اکنون در زندان رجايی شهر کرج به سر می‌برد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG