لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

موضوع نقض حقوق بشر در ایران در مذاکرات لولا و احمدی نژاد


لوئیس ايناسيو لولا داسيلوا، رئيس جمهور برزيل، قرار است شنبه شب برای گفت‌وگو با محمود احمدی‌نژاد و شرکت اجلاس سران گروه ۱۵ وارد تهران شود.

در اين خصوص، خبرگزاری مهر گزارش داد که رئيس جمهور برزيل که به تازگی فرمولی برای تبادل سوخت هسته‌ای مورد نياز راکتور تهران ارائه کرده است، درباره سازوکارهای اجرايی شدن اين فرمول تبادل نظر خواهد کرد.

با این حال ايرج روبرتو اقراری، استاد دانشگاه و فعال حقوق بشر در برزيل، در گفت‌وگو با راديو فردا می‌گويد که در کنار پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، موضوع نقض حقوق بشر در ايران نيز از سوی آقای داسيلوا مطرح خواهد شد.

آقای اقراری اشاره می‌کند که نمايندگان ۲۰۰ جمعيت و گروه حقوق بشری در برزيل چند روز پيش در اين مورد با مشاور سياست خارجی رئيس جمهور برزيل مذاکره کرده اند.



ایرج روبرتو اقراری: ما توانستيم با پروفسور مارکو اورليو، مشاور سياست خارجی آقای داسيلوا، جلسه‌ای داشته باشيم. اين جلسه بسيار مهم بود، چون رئيس جمهور برزيل و پروفسور مارکو اورليو در تمام موضوعات بين المللی با هم تصميم می‌گيرند. بنابراين گفت‌وگوی ما با مشاور آقای داسيلوا بسيار مهم بود.

مشاور آقای داسيلوا به ما گفت در سفر رئيس جمهور برزيل به ايران، موضوع حقوق بشر نيز در گفت‌وگوهايش با آقای احمدی نژاد مطرح خواهد شد.

همزمان، در برزيل حرکت‌های بزرگی در شهرهای مهم برزيل در ارتباط با اين سفر به وجود آمده است. به عنوان مثال، جلسه بزرگی در پارلمان استان سان پائولو داشتيم، مبنی بر اين که موضوع حقوق بشر حتماً در ديدار آقايان داسيلوا و احمدی نژاد مطرح شود. پروفسور مارکو اورليو به ما گفت که آقای داسيلوا اين موضوع را مطرح خواهد کرد.

موضوع مهم اين بود که رئيس جمهور برزيل به درستی بداند سازمان های حقوق بشری برزيل چه نگرانی‌هايی در ارتباط با ايران دارند.

مسئله مهم ديگر اين است که بعد از پايان جلسات، رؤسای جمهور دو کشور در مورد تصميمات اتخاذ شده با روزنامه‌ها جلسه داشته باشند و در اين جلسه حتماً موضوع حقوق بشر لحاظ شود.

در اين مورد نيز به ما گفته شد که موضوع حقوق بشر با رئيس‌جمهور ايران مطرح خواهد شد.

به نظر شما، طرح موضوع نقض حقوق بشر در ايران با مقام‌های جمهوری اسلامی از سوی کشوری مانند برزيل که رابطه دوستانه‌ای با ايران دارد، تا چه اندازه بر بهبود وضعيت حقوق بشر در ايران تأثير خواهد داشت؟


در چند روز اخير، فشار زيادی از طرف گروه‌های حقوق بشری در برزيل وارد آمده است و وقتی آقای داسيلوا به برزيل بازگردد، بايد به اين گروه‌ها که قدرت زيادی هم دارند، پاسخگو باشد.

امسال در برزيل، سال انتخابات است و اگر آقای لولا داسيلوا بخواهد حزب او دوباره در انتخابات پيروز شود، بايد به اين موضوع توجه داشته باشد. اگر او از حرکت‌های حقوق بشری دور شود، حزب وی رأی مردم برزيل را کسب نخواهد کرد. اکنون کشور برزيل هم در موقعيت حساسی قرار دارد.


هفته گذشته شاهد اعدام پنج زندانی سياسی در ايران بوديم. به نظر شما، اين اعدام‌ها تا چه اندازه بر بحث حقوق بشر در ديدار آقای داسيلوا با مقام‌های جمهوری اسلامی تأثير می‌گذارد؟


به نظر من اثر بسيار زيادی خواهد داشت. اگر دولت برزيل اعلام کند که با اين اعدام‌ها موافق نيست، طبعاً ايران تنها دستی که در شرايط کنونی در عرصه بين‌المللی برای همکاری و کمک به اين کشور وجود دارد را پس نمی‌زند و فکر نمی‌کنم دولت ايران اين اعدام‌ها را حداقل برای مدتی قطع خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG