لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

درخواست رهنورد برای آزادی نسرین ستوده و سایر زندانیان زن


زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی و از رهبران مخالفان دولت در ایران، در نامه‌ای سرگشاده به رئيس قوه قضاييه، از وی خواست که ضمن توجه به آزادی همه زندانيان سياسی، به ويژه زندانيان حوادث پس از انتخابات، هر چه سریع‌تر دستور آزادی نسرين ستوده و همه زندانيان سياسی زن را صادر کند.

در نامه زهرا رهنورد از آيت‌الله صادق لاريجانی به عنوان قاضی‌القضات جمهوری اسلامی ايران یاد شده و خطاب به وی آمده است که جمعی از زنان ايرانی، «فقط به جرم آزادی‌خواهی» در زندانند.

خانم رهنورد در اين نامه نوشته است: اگر چه زندانيان، اعم از زن و مرد، محيط زندان را به دانشگاهی اعتقادی و علمی تبديل کرده‌اند، اما سزاوار نيست در نظامی که به نام اسلام شهرت دارد، زنان در زندان باشند.

وی با اشاره به اينکه در صدر اسلام هيچ زنی به زندان نيفتاد، به بازداشت و زندانی کردن نسرين ستوده پرداخته است.

نسرين ستوده، حقوقدان و وکيل پرونده‌های حقوق بشر، از ۱۳ شهريور سال جاری در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می‌برد و نگرانی‌ها از وضعيت سلامت وی به شدت افزايش يافته است، زيرا اين وکيل دادگستری، از روز سوم مهرماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

خانم ستوده تقريباً يک ماه است که هيچ تماسی با خانواده خود نداشته و همين مسئله باعث شده است که در مورد سلامت وی نگرانی‌های بسياری به وجود آيد.

وی وکالت شماری از فعالان سياسی و مدنی در ايران مانند عيسی سحرخيز و حشمت‌الله طبرزدی را بر عهده دارد.

خانم ستوده که از ۱۳ شهریور امسال در بازداشت به سر می‌برد، تقريباً يک ماه است که هيچ تماسی با خانواده خود نداشته است.
هرچند مقام‌های قضايی جمهوری اسلامی تاکنون درباره علت بازداشت اين وکيل دادگستری توضيحی نداده‌اند، ‌اما خانم ستوده در احضاريه دادگاه به «تبليغ عليه نظام» و «تجمع و تبانی به قصد اقدام عليه امنيت ملی» متهم شده بود.

زهرا رهنورد در نامه خود اضافه کرده است: نسرين ستوده، با دو فرزند کوچک در حالی دستگير شد که مصونيت يک وکيل در حين انجام وکالت از بندهای قانون مربوطه است.

خانم رهنورد در نامه خود به رئيس قوه قضاييه از ساير زندانيان زن نيز یاد کرده است و در این زمینه به اسامی مهديه گلرو، بهاره هدايت، محبوبه کرمی، عاطفه نبوی، هنگامه شهيدی و … اشاره کرده است که به گفته او، به نوعی «در گروگان هستند».

وی همچنين «کشته شدن زنان در درگيری‌های خيابانی، زنانی که شوهران‌شان را به شهادت رسانده‌اند و دستگيری و وجود زنان زندانی» را لکه ننگی بر پيشانی نظام دانست و به آيت الله لاريجانی نوشت: اين خواست ملت ايران است که همه زندانيان آزاد شوند.

اين استاد دانشگاه و نويسنده در پايان نامه‌اش نوشته است: استقلال دستگاه قضا، موجب سربلندی جمهوری اسلامی ايران خواهد بود.

از سوی ديگر، به نوشته وبسايت « تغيير برای برابری»، ۳۰ تن از اعضای انجمن زنان سوسيال دموکرات سوئد اعتراض و نگرانی‌شان را نسبت به ادامه بازداشت نسرين ستوده اعلام کردند و خواستار آزادی وی شدند.

درخواست‌ها برای آزادی خانم ستوده در ايران و جهان در شرايطی افزايش می‌يابد که به گزارش وبسايت «مدرسه فمينيستی»، نسيم غنوی، وکيل مدافع او، روز شنبه برای پيگيری وضعيت موکلش به شعبه سه دادسرای اوين مراجعه کرد، اما موفق به ديدار بازپرس پرونده خانم ستوده نشد.
XS
SM
MD
LG