لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال برنامه دفاع مشترک


العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس: بحران های پی در پی مردم را متقاعد می کند که آنهایی که اطرافشان هستند، دوستانشان نیستند.»
العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس: بحران های پی در پی مردم را متقاعد می کند که آنهایی که اطرافشان هستند، دوستانشان نیستند.»

عالی ترین مقام امنیت ملی کویت روز دوشنبه اعلام کرد که شش کشور عرب حوزه خلیج فارس باید خود را برای شرایط بحرانی هماهنگ کنند تا به هنگام چنین شرایطی آمادگی داشته باشند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیخ احمد فهد آل احمد الصباح، عالی ترین مقام امنیت ملی کویت روز دوشنبه گفت که باید راه های امنیتی برای عبور از بحران را تجربه کرد.


وی بدون اینکه به جزییات بیشتری در این باره اشاره کند، افزود:« کشمکش ها و درگیری های کوچک و بزرگی در منطقه ما وجود دارد که با نشانه های مختلفی همراه است و این وظیفه ماست که ضمن ارزیابی این کشمکش ها، آنها را مطالعه کرده و بهترین راه حل را برای آنها پیدا کنیم به این منظور ما خود را برای آنچه که در آینده منطقه ممکن است با آن روبرو شود، آماده می کنیم.»



عبدالرحمان العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس:« بحران های پی در پی مردم را متقاعد می کند که آنهایی که اطرافشان هستند، دوستانشان نیستند.»

کویت مانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس بیم آن دارند که نتیجه اختلافات بین تهران و ایالات متحده آمریکا به درگیری های نظامی بیانجامد.


تهران تاکید دارد که که برنامه های اتمی اش منحصرا کاربردی صلح آمیز دارد این درحالی است که ایالات متحده و کشورهای غربی، ایران را متهم به تلاش های پنهانی برای تولید سلاح هسته ای می کنند.


سخنان مقام کویتی در حالی بیان می شود، که روز یکشنبه گذشته یک مقام ارشد نظامی ایران اعلام کرد که در صورت هرگونه تجاوزی به خاک این کشور، ایران ظرفیت شليلک ۱۱۰۰۰ موشک به سوی مواضع دشمن در همان دقیقه اول را دارد.



سردار محمد چهره باغی، فرمانده یگان موشکی سپاه پاسداران توضیحی در مورد «مواضع دشمن» نداد اما به نظر می رسد که منظور او پایگاه های آمریکا در کشورهای بحرین، کویت، قطر و عراق باشد.


در جریان اجلاس دو روزه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، شاهزاده بن عبدالعزیز گفت: «که اعضای این شورا که منافع مشترک اقتصادی و سیاسی دارند بایستی در صورتیکه اوضاع در عراق رو به وخامت رفت توان انجام حرکتی جدی در دفاع و احتیاط در شرایط خطرناک از خود نشان دهند.»


عراق به خاطر خشونت های فرقه ای و همچنین خطر حمله همسایه شمالی اش ترکیه از هم دریده شده است و اگر تلاش های دیپلماتیک نیز شکست بخورد آنگاه نیروهای ترکیه برای جنگ با شورشیان کرد به این کشور حمله خواهند کرد.


عبدالرحمان العطیه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به شرایط بحرانی عراق گفت:« بحران های پی در پی مردم را متقاعد می کند که آنهایی که اطرافشان هستند، دوستانشان نیستند.»



XS
SM
MD
LG