لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

رایس به دیدن نمایشگاه هنرمندان ایرانی می رود


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا از نمايشگاه ايرانيان در واشنگتن ديدار می کند.
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا از نمايشگاه ايرانيان در واشنگتن ديدار می کند.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا از نمايشگاه ايرانيان در واشنگتن ديدار می کند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، اين ديدار، در راستای حمايت از «دوستی با مردم ايران، بدون درنظر گرفتن اختلافات موجود در روابط دو کشور» توصیف شده است.


روابط ايران با آمريکا، به ويژه با اتهامات واشنگتن مبنی بر مداخله ايران در امور داخلی عراق و برنامه های اتمی اين کشور، بسيار تيره است، اما جرج بوش رييس جمهوری آمريکا گفته است که می خواهد روابط نزديک فرهنگی را با مردم ايران حفظ کند.


در نمايشگاهی که خانم رايس قرار است يکی از بازديد کنندگان آن باشد، آثار بيش از ۳۰ هنرمند ايرانی بين سنين ۲۲ تا ۴۰ سال با موضوع «آروزها و روياها؛ نسل جديد ايران پديدار می شود»، در معرض نمايش قرار دارد.


اين نمايشگاه در مرکز بين المللی مريدیان با همکاری گالری هنر دانشگاه تهران در واشنگتن برپا است و تا روز ۲۹ جولای هم ادامه دارد.


وزارت امور خارجه امريکا که حامی مالی اين نمايشگاه است اعلام کرد که هنرمندان ايرانی روز چهارشنبه در انتظار ملاقات خانم رايس بودند.


شان مک کومک، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «مهمترين نکته حرکت نمادين خانم رايس است که صرف نظر از همه مناقشات و، به احترام مردم و فرهنگ و هنر ايران در اين نمايشگاه حاضر می شود.»


چندی پيش، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در حالی که از جامعه بين الملل تقاضای تحريم های سنگين تری برای ايران داشت، در عين حال از ارتباط و مراودات نزديک تری بين مردم دو کشور حرف زد.


ماه گذشته، وزارت امور خارجه آمريکا، برای آماده سازی کشتی گيران اين کشور در بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن، از کشتی گيران ايران دعوت کرده بود تا برای برپايی اردويی مشترک به آمريکا بروند.


ايالات متحده، روابط سياسی خود را با ايران، از آوريل سال ۱۹۸۰، پنج ماه بعد از اينکه سفارتش در تهران توسط دانشجويان اشغال شد و دانشجویان تندروی ايرانی ۵۲ نفر از کارکنان اين سفارت را به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند، قطع کرد.


واشينگتن عقيده دارد که ايران تلاش دارد به بمب اتمی دست يابد و گفته است تنها در صورتی با ايران وارد مذاکره می شود که اين کشور، کليه فعاليت های غنی سازی اورانیوم را تعليق کرده و به ميز مذاکره برگردد. اين درحالی است که ايران عقيده دارد همه فعاليت های اتمی اش برای مصارف صلح آميز انرژی است.


استوارت هاليدی مدير مرکز مريديان، که يک موسسه غيرانتفاعی است گفت: «اين نمايشگاه به شهروندان آمريکايی کمک می کند که مردم ايران را بهتر بشناسند و علايق مشترک بين دوکشور را تقويت می کند.»


اين نمايشگاه زمانی برپا می شود که ايران، یکی از شهروندان آمريکايی ايرانی الاصل را که به تهران سفر کرده ، بازداشت کرده است و همچنین به نازی عظیما، خبرنگار رادیو فردا که او نیز تابیعت دو گانه ایرانی و آمریکایی دارد، اجازه خروج از ایران را نمی دهد.


آقای مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ابراز امیدواری کرد که هنرمندان ايرانی حاضر در اين نمايشگاه، در بازگشت به ايران، به خاطر ملاقات با خانم رايس دچار مشکل نشوند.


XS
SM
MD
LG