لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

طالبان در آستانه تصرف منطقه دلارام


نیروهای ناتو در افغانستان تمام هفته گذشته برای عقب راندن نیرهای طالبان جنگیده اند.
نیروهای ناتو در افغانستان تمام هفته گذشته برای عقب راندن نیرهای طالبان جنگیده اند.

درگيری نيروهای افغان به رهبری ناتو با شورشيان طالبان در غرب افغانستان وارد پنجمين روز خود شد، حملات شورشيان اين ادعا را رد می کند که نيروهای طالبان در جنگ های منظم آسيب پذيرند.


اسلامگرايان افراطی طالبان از دوسال پيش تا به حال برای سرنگونی دولت مرکزی افغانستان و بيرون راندن ۵۰ هزار نيروی خارجی، عليه اين نيروها می جنگند.


نيروهای غربی می گويند که دلگرمی اخير نيروهای طالبان به حملات انتحاری و بمب های کنار جاده ای نتيجه تلفات سنگينی است که آنها و سربازان افغان به اين نيروها در جنگهای منظم وارد آورده و آنها را روی زمين ناتوان گذاشته اند.


اما دو حمله سنگين طالبان اين ادعا ها را رد کرده و سوالات زيادی را به همراه داشته است.


نيروهای اقغانستان که توسط نيروهای تاتو پشتيبانی می شوند همچنان در تلاش برای راندن صدها تن از جنگجويان طالبان از منطقه گلستان در استان غربی فراه هستند.


در دوسال گذشته، طالبان موفق به تصرف بعضی نواحی در جنوب و مرکز افغانستان شده اند اما به محض ورود سربازان افغان و نيروهای خارجی، اين مکان ها را ترک کرده اند.


با اين حال که سربازان افغان و نيروهای خارجی در اين هفته با شورشيان در اطراف شهر گلستان جنگيده اند، شورشيان نه تنها فرار نکردند بلکه بعضی مناطق را نيز به تصرف درآورده اند. خبرگزاری ها روز چهارشنبه اعلام کرده اند که طالبان کنترل منطقه بکوا را به دست گرفته اند.


اکرم الدين ياسر رييس پليس منطقه غرب افغانستان به خبرگزاری رويترز گفته است که طالبان همچنان کنترل شهر گلستان را به دست دارند. او همچنين تاکيد کرد که آنها از نيروهای ناتو خواسته اند تا آنها را از بوسيله حملات هوايی حمايت کند.


هشدار جدی مقامات محلی


سربازان کانادايی و افعانستان در قندهار گفتند که آنها روز پنجشنبه، يک حمله شورشيان طالبان را در نزديکی شهر دفع کرده و آنها را وادار به عقب نشينی کردند.
در همين حال در غرب اين کشور، رييس پليس به شدت هشدار داد که اگر نيروی هوايی ناتو وارد عمل نشده بود، کنترل اين منطقه نيز بدست طالبان می افتاد.


مولوی يحيی، از فرماندهان محلی در مجاورت دلارام به رويترز گفت:« حدود ۷۰۰ نفر از نيروهای طالبان با شمار زيادی از سربازان افغان در بکوا و گلستان می جنگند.»


  • ما از نيروهای ناتو می خواهيم تا سربازان مان را از راه هوا حمايت کند. من هشدار می دهم که اگر نيروهای خارجی مواضع طالبان را بمباران نکنند، منطقه دلارام بزودی بدست طالبان می افتد
مولوی يحيی

وی افزود:«ما از نيروهای ناتو می خواهيم تا سربازان مان را از راه هوا حمايت کند. من هشدار می دهم که اگر نيروهای خارجی مواضع طالبان را بمباران نکنند، منطقه دلارام بزودی بدست طالبان می افتد.»


اگرچه بمباران هوايی تاثير زيادی در خنثی کردن حملات طالبان داشته اما درافغانستاان اين حملات به حدی زياد شده که بارها گزاش شده که تلفاتی هم در بين غيرنظاميان به همراه داشته است.


همزمان با درخواست کمک والی دلارام، يک سخنگوی نيروهای ناتو گفت که حملات هوايی هنوز شروع نشده است جرا گه جنگ به حدی نيست که آنها وارد عمل شوند.


اين درحالی است که رويترز به نقل از قاری محمد يوسف، سخنگوی طالبان نوشت که آنها به زودی استان فراه را فتح خواهند کرد و تاکيد کرد که نيروهای طالبان قصد عقب نشينی هم ندارند.


بخش زيادی از استان فراه، که از جنوب با استان هلمند و از غرب هم مرز با ايران است، بيشتر بيابانی است و جمعيت کمی در آن ساکن هستند.


نیروهای طالبان از فوريه سال گذشته يکی از شهرهای اين استان را به تصرف درآورده و از آن زمان تا کنون برای حفظ آن با نيروهای انگليسی می جنگند.


بحران در بکوا


رييس پليس بخش بکوا گفت که نيروهای او به اين دليل از منطقه عقب نشينی تاکتيکی کردند که مانع از آسيب رسيدن به شهروندان شوند.


هاشم خان به رويترز توضيح داد:« در حال حاضر نيروهای خارجی زيادی در دراين منطقه هستند و منتظر شروع حمله برای بازپس گيری منطقه هستيم.»


همچنانکه جنگ پيش می رود اين نارضايتی در بين مردم عادی شکل می گيرد که بعد از شش سال جنگ و سرنگونی طالبان، دولت آنها و نيروهای پشتيبان غربی نمی توانند امنيت را در اين کشور برقرار کنند.



فرماندهان ناتو اذعان دارند که دست آنها برای شکست طالبان و پيشرفت کوتاه است قبل از آنکه افکار عمومی افغان و غرب که از بابت کشتارها ناراضی هستند، عليه آنها برانگيخته شده و باعث شود که ناتو نيروهای خود را از افغانستان خارج کرده و پيروزی را دو دستی تقديم طالبان کنند.


XS
SM
MD
LG