لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

رفسنجانی:ادامه مذاکره، مشروط به حسن نيت آمريکا است


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی العربیه از احتمال تداوم مذاکرات این کشور با آمریکا سخن گفته است.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی العربیه از احتمال تداوم مذاکرات این کشور با آمریکا سخن گفته است.

دو روز پس از آنکه آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران مذاکرات رسمی با آمريکا را بر سر مساله عراق تاييد کرد، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام از تداوم گفت و گوهای ميان دو کشور به صورت مشروط سخن گفته است.


آقای رفسنجانی رييس جمهوری پيشين ايران در گفت وگو با شبکه تلويزيونی العربيه گفته است:« اگر آمريکا حسن نيست نشان دهد و قصد تحميل اهداف سلطه گرانه خود را نداشته باشد، می توان به تداوم گفت وگوها اميدوار بود.»


به گزارش ايرنا، آقای رفسنجانی به اين شبکه تلويزيونی گفت:« اگر آمريکا بخواهد و بگذارد، ايران می تواند با کمک کشورهای همسايه در ايجاد امنيت در اين کشور بحران زده موثر باشد.»


اگر آمريکا حسن نيت نشان دهد، می توان به ادامه گفت و گوها اميدوار بود
علی اکبر هاشمی رفسنجانی

پيشتر، در روز چهارشنبه، رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد از سياست های آمريکا در قبال ايران، در جمع طلاب مشهد گفته بود که مذاکره با آمريکا، فقط در چارچوب مسايل عراق است.


او در عين حال خطاب به طرفداران مذاکره مستقيم با آمريکا گفت:«کسانی که تصور می کنند جمهوری اسلامی ايران سياست مستحکم، منطقی و صد درصد قابل دفاع خود را در نفی مذاکره و ارتباط با امريکا، تغيير می دهد، سخت در اشتباه هستند.»


قطعی شدن مذاکره رسمی بين دو کشور که بعد از انقلاب ۱۹۷۹، روابط ديپلماتيک رسمی با يکديگر ندارند، يکی از داغ ترين موضوعات محافل خبری داخلی و خارجی در روزهای اخير بوده است.


خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا روز پنج شنبه به نقل از منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران تاريخ اين مذاکرات را روز ۷ خرداد اعلام کرد.


مذاکراتی که به گفته رهبر انقلاب فقط برای «يادآوری مسئوليت و وظايف آمريکايی ها در قبال امنيت عراق» صورت می گيرد.


آمادگی برای ارايه همه تضمين ها


جمهوری اسلامی آماده است هر تضمينی را به کشورهای جهان بدهد تا آنها اطمينان پيدا کنند که کليه فعاليت های هسته ای ايران صلح آميز است
علی اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی نيز به العربيه گفته است:« اگر قدرت های استعماری از صلح در منطقه خاورميانه حرف می زنند، فقط برای حفظ منافعشان است و با اين ذهنيت، هر صلحی که آنها به دنبالش باشند، صلحی پايدار نيست.»


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخشی ديگری از اين گفت و گو، با اشاره به موفقيت هايی که آنها را چشمگير خواند، گفت:« اصرار قدرت های برتر جهانی در عدم دسترسی ايرانيان به تکنولوژی صلح آميز انرژی هسته ای، تابع هيچ منطق و استدلالی نيست.»


آقای رفسنجانی در عين حال يادآور شد که کشورش حاضر است هر تضمينی را به کشورهای جهان بدهد تا آنها اطمينان پيدا کنند که کليه فعاليت های هسته ای ايران صلح آميز است.


وی گفت:« ما تلاش می کنيم تا بی اعتمادی برخاسته از تبليغات مسموم دشمنان را خنثی کنيم و در اين راه حاضريم هرگونه تضمين و توضيحی بدهيم تا کشورهای جهان، به خصوص همسايگان ما از نگرانی هايی که دشمنان القا کرده اند، بيرون بيايند.»


رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، شرط چنين «تضمينی» را «مذاکرات بدون پيش شرط» عنوان و تاکيد کرد که چنين مذاکراتی از نگاه ايران، «تنها راه حل مسالمت آميز مسئله» است.


XS
SM
MD
LG