لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

مقتدی صدر در مسجدی در کوفه دیده شد


مقتدی صدر، روحانی تندروی عراقی، بعد از ماهها، ظهر جمعه در انظار عمومی ظاهر شد.
مقتدی صدر، روحانی تندروی عراقی، بعد از ماهها، ظهر جمعه در انظار عمومی ظاهر شد.

مقتدی صدر، روحانی تندروی عراقی، بعد از ماه ها که به گفته نیروهای آمریکایی به ایران رفته بود، روز جمعه در يکی از مسجدهای شهر کوفه ديده شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از کوفه، اين روحانی جوان شیعه که رهبری يکی از قوی ترين گروه های نظامی در عراق را به عهده دارد، از اکتبر سال ۲۰۰۶، در عراق ديده نشد اما ظهر روز جمعه، در ميان جمعی از روحانيون شيعه برای اقامه نماز جمعه در مسجدی در يکی از محلات کوفه ظاهر شد.


در طول اين مدت، وزارت امور خارجه آمريکا با استناد به اطلاعات فرماندهان نيروهای ائتلاف در عراق اعلام کرد که اين روحانی تندرو شيعه به ايران سفر کرده است.


ديويد ساترفيلد مشاور ارشد وزير امور خارجه آمريکا در گفت و گويی در همان زمان، به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته بود که براساس اطلاعات دقيق می دانند که او در کدام کشور اقامت دارد.


به گفته آقای ساترفيلد، مقتدی صدر در اواسط ژانويه، عراق را به مقصد ايران ترک کرد و در طول مدتی که در عراق ديده نشد، در اين کشور اقامت داشته است. اين درحالی است که دفتر مقتدی صدر در عراق، همواره خبر خروج اين روحانی را از کشور تکذيب می کرد.


اما همزمان با اجرای طرح امنيتی در بغداد، کريم الموسوی، يکی از فرماندهان ارشد سپاه المهدی که رهبری آن را مقتدی صدر به عهده دارد، در گفت و گويی با روزنامه گاردين در لندن اعلام کرد که مقتدی صدر و شماری ديگر از فرماندهان ارشد اين سپاه به دلايل امنيتی به ايران رفته اند.


با انتشار اين اخبار، خبرگزاری دولتی ايرنا، به نقل از يکی از مقام های جمهوری اسلامی خبر ورود رهبر و شماری از اعضای سپاه المهدی را به خاک ایران تکذيب کرده بود، اما سامی العسکری، مشاور نوری المالکی نخست وزير عراق به خبرگزاری فرانسه گفته بود که مقتدی صدر درايران است.


XS
SM
MD
LG