لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

افزايش رشد سرطان ريه در زنان غير سيگاری


بيش از ۲۰ درصد زنانی که سرطان ريه گرفته اند، از بين غير سيگاری ها هستند.
بيش از ۲۰ درصد زنانی که سرطان ريه گرفته اند، از بين غير سيگاری ها هستند.

بيش از ۲۰ درصد زنانی که سرطان ريه گرفته اند، از بين غير سيگاری ها هستند. محققان امريکايی بر اين باورند که دود غير مستقيم سيگار می تواند عامل اين بيماری باشد.


به گزارش رويترز، از ميان يک ميليون جمعيتی که در ايالات متحده و سوئد مورد بررسی قرار گرفته اند، تنها هشت درصد مردان مبتلا به سرطان ريه از بين غير سيگاری ها بوده اند.


دکتر هدر ويکلی از دانشگاه استنفورد کاليفرنيا به عنوان مسوول اين تيم تحقيقاتی می گويد:« من بيماران زيادی داشته ام که اصلا سيگاری نبودند.»


از نظر خانم دکتر ويکلی، روشن نيست چرا زنانی سرطان می گيرند که هرگز سيگاری نبوده اند. او می گويد:« اين نکته جای بحث زيادی دارد که آيا زنان غير سيگاری بیشتر از سيگاری ها مستعد اين بيماری هستند يا نه؟»


خانم دکتر ويکلی، به همراه خانم دکتر امی چانگ، متخصص بيماری های مسری، با بيش از يک ميليون بيمار سرطانی بين سنين ۴۸ تا ۷۹ سال برخورد کردند که همگی مورد تحقيقات مختلف از نظر رژيم غذايی، شيوه زندگی و بيماريهای ديگر قرار گرفته اند و در اين ميان به زنانی برخورده اند که هرگز لب به سيگار نزده اما سرطان ريه گرفته اند.


رشد سرطان ريه از ۴/۱۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال به ۸/۲۰ در بين ۱۰۰ هزار نفر افزايش داشته است.


اين نرخ در مردان از ۸/۴ تا ۷/۱۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده، همچنين نرخ مبتلايان سيگاری به سرطان ريه ۱۰ تا ۳۰ درصد بيشتر بوده است.


از نظر محققان، اين ارقام می تواند اين طور تعبير شود که نزديک ۲۰ درصد از زنان و هشت درصد مردان مبتلا به سرطان ريه، از بين غيرسيگاری ها هستند.


به گفته محققان، از آنجا که مردان در مقايسه با زنان بيشتر سيگار می کشند، می توان گفت که بيماران زن آن دسته اند که در معرض مستقيم دود سيگار قرار داشته اند.


XS
SM
MD
LG