لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

کشف یک محموله سلاح قاچاق به مقصد یمن توسط نیروی دریایی استرالیا


یک ناو نیروی دریایی استرالیا، مقداری سلاح‌های گوناگون به مقصد یمن را کشف و ضبط کرده، که گفته شده احتمالاً از سوی ایران ارسال شده‌اند، تا دسترس نیروهای حوثی قرار گیرند.

شبکه خبری سی ان ان، روز دوشنبه ۱۷ اسفند خبر داد که یک ناو نیروی دریایی استرالیا، یک کشتی ماهیگیری، حامل مجموعه‌ای از سلاح‌های گوناگون به مقصد یمن را بازداشت و ضبط کرده است.

نیروی دریایی استرالیا می‌گوید که یکی از ناوهای این نیرو به نام اچ ام ای اس داروین، به هنگام گشت‌زنی در ۲۷۵ کیلومتری سلطنت‌نشین عمان، این کشتی ماهی‌گیری بدون پرچم را متوقف کرده و در بازرسی آن، مجموعه‌ای از سلاح‌های گوناگون، از جمله نزدیک به دوهزار عدد تفنگ ای کی-۴۷ و یکصد خمپاره‌انداز را کشف و ضبط کرده است.

به گفته نیروی دریایی استرالیا، این سلاح‌ها احتمالاً از سوی جمهوری اسلامی ایران ارسال شده‌اند و قرار بوده از طریق سومالی در اختیار شبه‌نظامیان حوثی در یمن قرار داده شوند.

شبکه سی ان ان همچنین از قول یک مقام نیروی دریایی آمریکا، برآورد نیروی دریایی استرالیا را در این زمینه تأیید کرده است.

در جنگ‌های داخلی یمن، شیعیان حوثی که بیش از یک سوم جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند، علیه نیروهای دولتی مورد حمایت عربستان و متحدانش در امیرنشین‌های خلیج فارس می‌جنگند و کنترل صنعا پایتخت یمن را در اختیار دارند.

عربستان سعودی همچنین در عملیات نظامی علیه مواضع نیروهای حوثی دخالت مستقیم دارد و با جنگنده-بمب‌افکن‌های خود، شهر صنعا و سایر مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حوثی را بمباران می‌کند.

عربستان و متحدانش، در همین حال دولت ایران را به پشتیبانی از حوثی‌ها و مسلح ساختن آنان متهم می‌کنند، اتهامی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع استرالیا از بازجویی از ۱۸ خدمه کشتی ماهی‌گیر خبر داده که جملگی از ملیت‌های گوناگون هستند ولی اعتبار شناسنامه‌ها و سایر مدارک هویت آنها هنوز کاملاً روشن نشده است.

استرالیا از جمله نیروهای موسوم به «همکاری‌های دریایی چند ملیتی» مرکب از چندین نیروی دریایی کشورهای غربی است که مشغول نظارت بر گستره‌ای به میزان نزدیک به پنج میلیون کیلومتر مربع از آب‌های بین‌المللی هستند.

سی ان ان از قول یک افسر نیروی دریایی آمریکا اضافه کرده که این نیروها، در ماه سپتامبر گذشته (حدود شش ماه پیش) نیز تعداد مشابهی از این سلاح‌ها را از یک کشتی ماهی‌گیری بدون پرچم کشف و ضبط کرده بودند.

در ادامه این گزارش آمده که جمهوری اسلامی ایران، پیش از این هم به تلاش برای ارسال اسلحه برای حوثی‌های یمن متهم شده و این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد، یمن و سومالی را تحت تحریم‌های تسلیحاتی قرار داده است.

XS
SM
MD
LG