لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۰

احضار سفیر بریتانیا در تهران، در اعتراض به سخنان ترزا می


همزمان با اعتراض معاون اول رئیس‌جمهور ایران به سخنان نخست‌وزیر بریتانیا در نشست شورای همکاری خلیج فارس، سفیر بریتانیا در تهران به وزارت خارجه احضار و «اعتراض شدید» جمهوری اسلامی به سخنان ترزا می، به او اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نیکلاس هاپتون سفیر بریتانیا در تهران، روز شنبه ۲۰ آذر، به وزارت خارجه ایران احضار و «اعتراض شدید» دولت ایران به اظهارات نخست‌وزیر این کشور در نشست شورای همکاری خلیج فارس، به وی ابلاغ شد.

به گفته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه، معاون مدیرکل غرب اروپای این وزارتخانه در این دیدار با سفیر بریتانیا اعلام کرده که «اظهارات غیر مسئولانه، تحریک‌آمیز و تفرقه‌افکنانه» ترزا می، برای جمهوری اسلامی «غیر قابل قبول و مردود» است و «قویا انتظار می‌رود دیگر شاهد چنین اظهاراتی نباشیم».

بر اساس این گزارش، در این دیدار همچنین به نیکلاس هاپتون اعلام شده که این اقدامات «در تناقض با توسعه روابط اعلامی بوده و بیش از پیش باعث ایجاد خدشه در روابط دو کشور می‌شود».

به گفته آقای قاسمی، دراین دیدار با اشاره به سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی،مبنی بر «برقراری صلح، ثبات و امنیت و با محوریت مبارزه با تروریسم» تاکید شده که« سیاست برخی از کشورهای منطقه در حمایت از تروریسم روشن است، و این واقعیت از چشم مسئولین و نخست وزیر بریتانیا نادیده گرفته شده و این امر جای تاسف و تعجب بسیار دارد».

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۷ آذر، خطاب به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفته بود که بریتانیا به این کشورها کمک خواهد کرد در برابر «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» بایستند.

در همان روز سخنگوی وزارت خارجه ایران، با انتقاد از این اظهارات به گفته او «نسنجیده»، گفته بود که نخست‌وزیر بریتانیا این سخنان را برای «خوشایند» برخی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیان کرده است.

در همین زمینه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، روز شنبه گفت که «نخست‌وزیر انگلیس در کشور عربی حاشیه‌نشین خلیج فارس دعوت می‌شود تا در جلسه‌ای علیه ایران صحبت کند، این کارها تحقیر خود آن کشورها است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای جهانگیری ایران را کشور بزرگ منطقه دانست و پرسید «آیا با چنین صحبت‌هایی می‌توانید حریف ایران شوید؟»

پیشتر در روز جمعه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تهدید کرده بود که بریتانیا «کاری نکند که مجلس بار دیگر سطح روابط را به کاردار کاهش دهد».

روابط دو کشور که در سال ۱۳۹۰ و در پس حمله گروهی از «دانشجویان بسیجی» به امکان دیپلماتیک بریتانیا در تهران به سطح کاردار تنزل یافت، پس از دست‌یابی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی دوباره به سطح سفیر بازگشت.

این حمله تنها یک روز پس از تصویب مصوبه‌ای در مجلس وقت بود که وزارت خارجه ایران را موظف به کاهش سطح روابط سیاسی با بریتانیا می‌کرد.

روابط ایران و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی نیز، که تحت تأثیر درگیری‌ها در سوریه و یمن به سردی گراییده بود، پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد تیره‌تر شد و این در حالی که برخی تحلیلگران منازعات سوریه و یمن را «جنگ نیابتی» ایران و عربستان سعودی توصیف می‌کنند.

در همین زمینه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج شنبه۱۸ آذر، با متهم کردن عربستان سعودی و ایران به «جنگ نیابتی» در خاورمیانه، از فقدان «رهبری قوی» در این کشورها انتقاد کرده بود.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا اما اعلام کرد که نظر بوریس جانسون درباره عربستان، منعکس‌کننده موضع لندن درباره این کشور نیست.

XS
SM
MD
LG