لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

۱۶ کشته در حملات مردان مسلح در ایالت بلوچستان پاکستان


حملات مردان مسلح در ایالت بلوچستان پاکستان، روز شنبه دست کم ۱۶ کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت. بر اساس گزارش‌ها هیچیک از کشته‌شدگان هویت بلوچ نداشته‌اند.

گزارش مقام‌های پلیس پاکستان حاکی است که در نخستین حمله، مردان مسلح با متوقف کردن یک اتوبوس در منطقه آب‌گم در جنوب شرقی کویته، ۱۰ سرنشین این اتوبوس را به قتل رساندند. سرنشینان این اتوبوس را شهروندان بلوچ و غیربلوچ تشکیل می‌دادند، اما تنها سرنشینان غیربلوچ بودند که هدف گلوله مردان مسلح قرار گرفتند.

این اتوبوس از لاهور، مرکز ایالت پنجاب، راهی کویته بود و مردان مسلح تنها اقدام به پیاده کردن و قتل سرنشینانی کردند که اهل پنجاب بودند.

در اقدامی دیگر، آن طور که پلیس پاکستان می‌گوید دو مرد مسلح موتورسوار با حمله به خانه‌ای در کویته شش کارگر را مشغول نقاشی این خانه بودند به قتل رساندند که این افراد نیز همگی اهل پنجاب بودند.

حامد شکیل، یک مقام ارشد پلیس پاکستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که علاوه بر شش کارگری که در این حمله جان باختند، سه کارگر دیگر نیز در این جمله زخمی شده‌اند.

مقام‌های پلیس حاضر به گمانه‌زنی در مورد اینکه چه افراد یا گروه‌هایی احتمالاً اقدام به این حملات کرده‌اند، نشدند و تا کنون هیچ گروهی نیز مسئولیت این دو حمله را بر عهده نگرفته است.

با این حال هویت پنجابی کشته‌شدگان می‌تواند حاکی از آن باشد که حملات امروز در پاکستان ریشه قومی داشته است.

بلوچستان، در جنوب غربی پاکستان و در همسایگی ایران و افغانستان قرار دارد، پهناورترین ایالت پاکستان است که به تنهایی ۴۴ درصد از مساحت این کشور را شامل می‌شود.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که شبه نظامیان مسلمان در ایالت بلوچستان دیده می‌شوند و درگیری‌های قومی نیز بین اکثریت سنی، اقلیت شیعه و گروه‌های شورشی در جریان است.
XS
SM
MD
LG