لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

معترضان شمار دستگیرشدگان ۲۲ خرداد را بسیار بیش از منابع رسمی می‌دانند


 عکس مربوط به رویدادهای سال ۱۳۸۸ در تهران است.
عکس مربوط به رویدادهای سال ۱۳۸۸ در تهران است.
در حالی که فرمانده پلیس تهران از دستگیری ۹۱ نفر در جریان تجمعات در روز ۲۲ خرداد خبر داده است، سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی می‌گوید که ۴۰۰ تن از بازداشت شدگان در روز شنبه به زندان اوین منتقل شده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی پیشتر در بیانیه‌ای از لغو تصمیم خود برای برگزاری راهپیمایی ۲۲ خرداد، سالروز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم، به دلیل آنچه از آن «حفظ جان و مال مردم» یاد شده بود، خبر دادند.

با این حال گزارش‌های رسیده از تهران حاکی از آن بود که اقدام شماری از معترضان برای تجمع در بعدازظهر روز شنبه در خیابان‌های مرکزی شهر تهران، با برخورد خشونت‌بار نیروهای دولتی مواجه شده است و نیروهای دولتی که مرکب از بسیج، لباس‌شخصی‌ها و یگان‌های ویژه بودند، با توسل به باتوم و در مورادی گاز اشک‌آور، از شکل‌گیری هر گونه تجمعی ممانعت کرده‌اند.

در پی این حوادث شامگاه روز شنبه احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، از دستگیری «تعداد اندکی مظنون» توسط مأموران اطلاعاتی خبر داد و افزود که این افراد شنبه شب پس از تکمیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

ساعتی بعد در صبح روز یکشنبه حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ به خبرگزاری مهر اعلام کرد که ۹۱ مظنون در روز ۲۲ خرداد دستگیر و به دستگاه قضایی تحویل شده‌اند.

این فرمانده انتظامی همچنین افزود که در روز شنبه «نیروهای پلیس در سطح شهر حضور داشتند اما مورد خاص یا درگیری را شاهد نبودیم» و اضافه کرد که هیچ خسارتی به شهر وارد نشد است.

این در حالی است که سایت کلمه که به انتشار اخبار مربوط به میرحسین موسوی و جنبش سبز را پوشش می‌دهد به نقل از منابعی در زندان اوین از انتقال حدود ۴۰۰ تن از بازداشت‌شدگان روز ۲۲ خرداد به این زندان خبر داد.

کلمه همچنین با اشاره به انتقال بخشی از بازداشت‌شدگان به بخش قرنطینه زنان زندان اوین افزوده است که «با توجه به تعداد اتوبوس‌ها به نظر می‌رسد زنان بازداشت‌شده در اوین حدود ۱۰۰ نفر باشند».

این وب‌سایت اصلاح‌طلب همچنین یادآور شده است که به دلیل «تعدد نهادهای امنیتی و انتظامی و نظامی» که روز شنبه در خیابان‌های تهران اقدام به دستگیری افراد کرده‌اند آمار بازداشت‌شدگان قطعی نیست و فقط شامل کسانی است که به بازداشتگاه اوین انتقال یافته‌اند.

منابع رسمی تا کنون در مورد هویت دستگیرشدگان در روز ۲۲ خرداد اظهار نظر نکرده‌اند.

«مردم منافقان را دستگیر کردند»

در همین حال مرتضی تمدن، استاندار و رئیس شورای تأمین تهران روز یکشنبه به خبرگزاری فارس گفت که «در بین افرادی که دیروز [شنبه] توسط مردم دستگیر شدند، تعدادی از منافقان حضور دارند که مسئولان اطلاعاتی و انتظامی در موعد مقرر در این خصوص اطلاع رسانی خواهند کرد».
منافقان اصلاحی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن برای معرفی اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، استفاده می‌کنند.

آقای تمدن که در روزهای اخیر، از «غیر واقعی» بودن درخواست راهپیمایی اصلاح‌طلبان در روز ۲۲ خرداد سخن گفته بود، مدعی شد که دستگیری معترضان در روز ۲۲ خرداد توسط «مردم» صورت گرفته است.

استاندار تهران همچنین مدعی شد که «مردم» در پیاده‌روها و اطراف دانشگاه تجمع کرده بودند تا در صورت راهپیمایی «فتنه‌گران» با آنها برخورد کنند.

وی همچنین اضافه کرد که با وجود آنکه «نیروهای ارزشی» با حضور در استانداری خواستار «اخذ مجوز برای راهپیمایی در مقابله با فتنه‌گران» بودند، ما برای حفظ آرامش «نیازی به انجام راهپیمایی ندیدیمِ».

آقای تمدن در این اظهارات، اشاره‌ای به احزابی که برای چنین راهپیمایی درخواست مجوز داده بودند نکرد.

براساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی برگزاری تجمعات به شرط آنکه مسلحانه و مخل اسلام نباشد آزاد است اما به تازگی وزارت کشور به گروه‌های اصلاح‌طلب خواهان مجوز راهپیمایی در ۲۲ خرداد اعلام کرده بود که «انجام راهپیمایی به دعوت اشخاص نمی‌تواند غیر قانونی تلقی شود».
XS
SM
MD
LG