لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

آمدن یا نیامدن هاشمی؛ کدامیک خبرساز می‌شوند؟


اکبر هاشمی رفسنجانی به هنگام اقامه نماز جمعه در ۲۶ تیرماه
اکبر هاشمی رفسنجانی به هنگام اقامه نماز جمعه در ۲۶ تیرماه
هواداران موج سبز، از روزها پیش، به هم خبر می‌دادند که جمعه، ۲۳ مرداد ماه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نماز جمعه را اقامه خواهد کرد و چون بار پیشین، آنان نیز در این نماز جمعه حاضر خواهند بود.

پایگاه اینترنتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم این خبر را تأیید کرد، اما پس از چند ساعت، این خبر از روی این وب سایت حذف شد تا همه چیز، به اما و اگر واگذار شود.

بر اساس زمان‌بندی رعایت شده در ماه‌های اخیر آيت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی اقامه نماز جمعه ۲۳ مرداد را بر عهده خواهد داشت، اما رئيس ستاد نماز جمعه تهران می‌گويد انتخاب ائمه جمعه يک روال ترتيبی دارد مگر اين که موارد استثنايی پيش آيد و اين روال را هر هفته روز دوشنبه يا سه شنبه دفتر مقام رهبری و با نظر شخص آيت‌الله علی خامنه‌ای تعيين می‌کند.

از سوی ديگر يکی از نزديکان آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به خبرگزاری کار ايران «ايلنا»، گفته است آقای هاشمی اواسط هفته خود در باره حضور يا عدم حضورش در نماز جمعه تصميم‌گيری خواهد کرد و اين تصميم رسماً اعلام خواهد شد.

حسن شريعتمداری، تحليلگر سياسی ايران در آلمان، در اين رابطه به راديو فردا می‌گويد: «اکنون تعادل قوای موجود طوری است که با وجود اينکه از لحاظ اداری ولی فقيه در رأس همه امور و موافقت او تعيين‌کننده است، ولی در حقيقت ايشان در چنين شرايطی نيست و ممکن است به رغم مخالفت او، آقای هاشمی بتواند به نماز جمعه بيايد و يا به عنوان اعتراض نيايد و حالت اعتراض خود را کماکان حفظ کند».

آقای شریعتمداری ادامه می‌دهد: «اگر رهبر نگذارد آقای هاشمی در نماز جمعه شرکت کند نشان‌دهنده تصميم رهبری به حذف آقای هاشمی از دايره قدرت است و بايد ديد آقای هاشمی در مقام يک اپوزيسيون خارج از قدرت چقدر توانايی دارد تا نقش مستقلی از نظام را ايفا کند».

حسن شريعتمداری در مورد حضور آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه اين هفته می‌گويد: «اگر آقای هاشمی بيايد و کماکان حرف‌های گذشته خود را تکرار کند، نشان می‌دهد که وضع رهبری و تعادل نيروهای موجود بدتر از آن چيزی است که همه فکر می‌کنند. اما اگر رهبری را تأييد کند، نشان می‌دهد بر خلاف ادعای ديگران مبنی بر اينکه آقای هاشمی می‌تواند صحنه سياسی را به نفع خود و اصلاح‌طلبان عوض کند، چنين نيرويی ندارد و يا قبول کرده که در چهارچوب ولی فقيه به زندگانی سياسی خود هر چند کوتاه مدت ادامه دهد. قضاوت درباره اين موضوع تا هفته آينده دشوار است».

گرچه این موضوع که اقامه نماز جمعه این هفته تهران با چه کسی خواهد بود، تا اين اندازه خبرساز شده، اما بايد تا يکی دو روز آينده گوش به زنگ ماند و ديد. روشن است که پس از اين کش و قوس‌ها، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی چه خطیب جمعه باشد و چه نباشد، هر دو گزينه معنادار خواهد بود.
XS
SM
MD
LG