لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

محمود عباس: ایران مسئول شکست تلاش‌های آشتی فلسطینی‌هاست


محمود عباس؛ رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی
محمود عباس؛ رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که تلاش‌های آشتی داخلی گروه‌های فلسطینی را به شکست کشانده است.

محمود عباس که برای یک دیدار رسمی دو روزه در تونس به سر می‌برد، روز جمعه در سخنانی، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را «مصیبتی برای فلسطینی‌ها» معرفی کرد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی وعربی و نیز خبرگزاری فرانسه، آقای عباس که از شامگاه پنجشنبه در تونس به سر می‌برد، گفت: «اگر حماس توافق آشتی ملی را امضا نکرده است، دلیلش را از سران ایران بپرسید».

وی ادامه داد که سران حماس که مقیم غزه هستند، ابتدا مایل بودند که سند آشتی ملی را امضا کنند، اما این جمهوری اسلامی ایران است که نظرات خود را هر بار به سران حماس دیکته می کند.

محمود عباس که رهبر جنبش فتح در سازمان آزادیبخش فلسطین نیز هست، گفت: «هدف من بیرون آوردن ملت فلسطینی از زیر قیمومیت رژیم ایران است»، و افزود: «ما به سران ایران می‌گوییم به سرپرستی شما نیاز نداریم و [اگر] خیری به ما نمی‌رسانید، موجب فلاکت بیشتر ما نشوید».

جنبش فتح پاییز گذشته سند آشتی ملی با حماس را که از سوی مصر تنظیم شده بود، امضا کرد و آن را به مصر سپرد اما حماس در آخرین لحظه از امضای سند خودداری و اعلام کرد که خواهان لحاظ شدن برخی نظرات در قالب چهار بند این سند است.

با ان وجود مصر اعلام کرد که سندی را که سال‌ها برای دستیابی به آن تلاش کرده، تغییر نخواهد داد.

فتح و حماس از ژوئن ۲۰۰۷ با درگیر رقابتی شدید بوده‌اند که حتی به نزاع مسلحانه و مرگبار میان این دو گروه فلسطینی کشیده است.

در ژوئن ۲۰۰۷، یک سال پس از کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی فلسطینی توسط حماس، در جریان سلسله زد وخوردهای خونین میان نیروهای مسلح حماس و فتح، غزه به تسلط یک جانبه حماس در آمد، و از آن زمان تا کنون، فلسطینی‌ها در کرانه باختری زیر تسلط دولت تشکیلات خود گردانی بوده، و غزه در تسلط حماس باقی مانده است.

دو ماه پیش برای نخستین بار در سه سال و نیم اخیر، نبیل شعث، از مقام‌های ارشد جنبش فتح، از رام‌الله به نوار غزه رفت و مذاکراتی را با اسماعیل هنیه و سران حماس که مقیم غزه هستند انجام داد، و این احساس به وجود آمد که طرفین به امضای پیمان آشتی نزدیک شده‌اند.

اما پس از آنکه تلاش‌های میانجی‌گری مصر، قطر و چند کشورعربی دیگر برای آشتی فتح و حماس دوباره ناکام ماند، احمد ابوالغیط، وزیرخارجه مصر گفت: «برخی عوامل منطقه‌ای خواهان شکست این مذاکرات بودند». اشاره وزیر خارجه مصر در این سخنان به ایران بود.

علاوه بر آقای ابوالغیط، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری تشکیلات فلسطینی نیز به تازگی گفت که فتنه اصلی که نمی‌گذارد مذاکرات فتح و حماس به امضای سند آشتی ملی منجر شود، ریشه در تهران دارد.

اشاره این مقام فلسطینی، به افزایش تماس‌ها و ملاقات‌های سران جمهوری اسلامی در تهران و سوریه با رهبران حماس مقیم خارج از سرزمین‌های فلسطینی بود.

سران گروه‌های ده‌گانه فلسطینی مخالف با صلح دوهفته پیش به دعوت محمود احمدی‌نژاد به تهران رفتند و با آیت‌الله علی خامنه‌ای نیز دیدار کردند.

دو روز قبل از آن نیز، این گروه از سران تشکل‌های فلسطینی مخالف صلح در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد به سوریه با او در دمشق هم دیدار کردند و از حمایت‌های ایران از «مقاومت» تجلیل کردند.

جمهوری اسلامی ایران دولت حماس در غزه را به عنوان «دولت رسمی و قانونی فلسطینی» به رسمیت می‌شناسد و آیت‌الله خامنه‌ای در پیام‌های مختلفی در مدت سه سال حکومت حماس در غزه، اعلام کرده است که جهان باید دولت حماس را به عنوان نماینده رسمی فلسطینی‌ها تلقی کند.

این در حالی است که جامعه جهانی با تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس که مقر آن در رام‌الله در کرانه باختری است، ارتباط دارد.

محمود عباس در حالی در سخنان تازه خود جمهوری اسلامی را عامل مصیبت برای فلسطینی‌ها معرفی کرده که حکومت اسلامی ایران در ۳۱ سال اخیر، سیاست‌های خارجی و موقعیت بین‌المللی ایران را با سرنوشت فلسطینی‌ها پیوند زده، و مقوله حمایت از گروه‌های فلسطینی یکی از اصول سیاست خارجی ایران بود.
XS
SM
MD
LG