لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

درخواست برنده اسرائیلی نوبل شیمی برای آزادی فلسطینیان زندانی


عادا یوناث، بانوی اسرائیلی و از برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۰۹
عادا یوناث، بانوی اسرائیلی و از برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۰۹
عادا یوناث، بانوی اسرائیلی و از برندگان جایزه نوبل شیمی ۲۰۰۹، از دولت اسرائیل خواسته است تا «همه زندانیان فلسطینی را آزاد کند».

برنده نوبل شیمی امسال در سخنانی می‌گوید: «اگر فلسطینی‌ها زندانی نشوند، فلسطینی‌ها نیز در صدد ربودن اسرائیلی‌ها بر نمی‌آیند».

پروفسور عادا یوناث معتقد است که «اسرائیل نباید صبر کند تا با سازمان‌های فلسطینی برای مبادله زندانیان فلسطینی معامله کند، بلکه باید خود همه آنها را آزاد کند».

سخنان این برنده اسرائیلی نوبل در واکنش به تلاش‌های مصر و آلمان برای انجام معامله میان دولت اسرائیل با سازمان حماس بیان شده است. این معامله با هدف آزادی گیلعاد شالیط سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس در برابر شمار زیادی از زندانیان امنیتی فلسطینی تنظیم شده است.

پروفسور یوناث روز شنبه به رادیوی ارتش اسرائیل گفت که «من اصلاً درک نمی‌کنم که چرا ما باید کسانی را که اسرائیل تروریست می‌نامد، نگاهداری کنیم و بخواهیم آنها را معامله کنیم؟».

وی ادامه داد که «زندانی کردن طولانی مدت فلسطینی‌ها به امنیت اسرائیل هیچ کمکی نمی‌کند، زیرا هنگامی که فردی سال‌های طولانی در زندان است و بستگان و دوستان او خشمگین هستند، اینگونه است که تروریسم رشد می‌کند».

این برنده جایزه نوبل تأکید کرد که «نبود امید است که افراد را به تروریسم می‌کشاند، و در نبود امید است که زندگی دیگران برای این افراد بی‌اهمیت می‌شود و آنها از اولین فرصتی که بتوانند با اقدامی، کمی افتخار(از دید جامعه خود) کسب کنند، استفاده می‌کنند».

خانم یوناث اضافه کرد: «باید در فکر راهکارهایی باشیم که از انگیزه فلسطینی‌ها برای کشتن و کشته شدن بکاهد، و در توان ما هست که شرائط جاری را تغییر دهیم».

این برنده نوبل به دولت اسرائیل توصیه کرد که «برای جلوگیری از ربوده شدن اسرائیلی‌های بیشتر، تمامی زندانیان فلسطینی را آزاد کند».

منابع فلسطینی می‌گویند حدود ۱۱ هزار زندانی در زندان‌های اسرائیل دارند. اسرائیل ابراز آمادگی کرده صدها نفر از زندانیان مورد نظر حماس را در برابر سرباز خود که ۴۱ ماه است در اسارت حماس است، آزاد کند.

حماس دو هفته قبل نخستین فیلم ازگیلعاد شالیط را به اسرائیل تحویل داد و اسرائیل ۲۰ زندانی زن فلسطینی را آزاد کرد. اما در روز معامله «کاست ویدیو»، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنرانی در سوریه گفت که شالیط‌های دیگری ربوده خواهند شد تا همه زندانیان فلسطینی آزاد شوند.

پروفسور یوناث برنده ۷۰ ساله نوبل شیمی، رئیس مرکز ساختارهای زیست مولکولی مؤسسه اسرائیلی «وایزمن» به خاطر ده‌ها سال تحقیق در راه کشف «ریبوزوم‌ها» و کمک به تولید داروهای آنتی بیوتیک که موثرتر باشد، به همراه دو دانشمند آمریکایی برنده نوبل شد.

خانم یوناث نهمین اسرائیلی است که برنده جایزه نوبل شده است.
XS
SM
MD
LG