لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

صدور حکم بدوی برای دو متهم حوادث پس از انتخابات ایران


هدایت آقایی (راست) و شهاب طباطبایی؛ دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب
هدایت آقایی (راست) و شهاب طباطبایی؛ دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب
خبرگزاری‌های ایران از صدور حکم بدوی پنج سال حبس برای هدایت آقایی و شهاب طباطبایی، دو تن از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مورد اتهام در پرونده حوادث پس از انتخابات خبر می‌دهند.

علیرضا جعفریان، وکیل آقای آقایی به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است که روز شنبه حکم محکومیت موکلش به وی ابلاغ شده و در مدت قانونی به حکم صادره اعتراض خواهد کرد.

آقای جعفریان گفته است که این حکم در ارتباط با چهار اتهام، اخلال در نظم عمومی از طريق بلوا و آشوب، تحريک و تشويق مردم به شورش و اغتشاش، فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران از طريق شركت در تجمعات غير قانونی، ايجاد شبهه جعل و تقلب در نتيجه انتخابات و سلب اعتماد عمومی نسبت به حاكميت مراجع رسمی كشور و اقدام عليه امنيت كشور از طريق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت عمومی صادر شده است.

با این حال به گفته وکیل هدایت آقایی، پرونده این فعال سیاسی در مورد ساير اتهامات يعنی توهين و هتک حرمت به مسئولان نظام، پرداخت رشوه و تحصيل مال نامشروع، همچنان مفتوح است.

آقای آقایی از فعالان سیاسی بود که در نخستین هفته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران بازداشت شدند. دادگاه آقای آقایی به همراه برخی فعالان سیاسی دیگر در سوم شهریور ماه برگزار شده و در زمان قرائت کیفرخواست وی در دادگاه، نماینده دادستان اعلام کرد که وی هیچگونه سابقه کیفری تا زمان بازداشت نداشته است.

آقای آقایی متولد ۱۳۳۸ و ورودی سال ۵۵ شمسی دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مواد است و پیش از انقلاب بهمن ۵۷، به دلیل فعالیت‌های دانشجویی علیه رژیم سلطنتی ،سابقه بازداشت دارد.

وی همچنین نمایندگی مردم فسا در مجلس شورای اسلامی و معاونت وزارتخانه‌های کشور و معادن را در سوابق خود دارد.

پنج سال حبس قطعی برای شهاب طباطبایی

از سوی دیگر موج سبز از سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از صدور حکم پنج سال حبس تعزیری برای شهاب طباطبایی از فعالان اصلاح‌طلب نزدیک به محمد خاتمی خبر داد.

خبرگزاری‌های ایران به نقل از فرزام اردلان وکیل شهاب طباطبایی گزارش کرده بودند که حکم موکل وی روز شنبه به وی ابلاغ شده و وی در مدت قانونی به این حکم اعتراض خواهد کرد.

اکنون سایت موج سبز به نقل از یکی از نزدیکان آقای طباطبایی گفته است این فعال سیاسی بر اساس حکم صادره به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

آقای طباطبایی در جریان مبارزات انتخاباتی دوره دهم ریاست جمهوری، هدایت ستاد ۸۸، ستاد حامیان جوان موسوی و خاتمی را بر عهده داشت.

صدور حکم پنج سال حبس برای هدایت آقایی و شهاب طباطبایی در حالی است که چندی پیش سایت‌های خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان از صدور حکم پنج سال حبس تعلیقی برای سعید حجاریان خبر دادند.

حکم مربوط به سعید حجاریان هنوز از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است اما نزدیکان وی صدور این حکم را برای این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأیید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG