لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

آغاسی: اجازه مطالعه محتویات پرونده شکایت شجریان را ندارم


محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران
محمدرضا شجریان؛ استاد آواز ایران

در پی شکایت استاد محمدرضا شجریان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به دلیل پخش غیرمجاز آثار ایشان، مقام‌های این رسانه اعلام کردند که از این پس آثار استاد شجریان در برنامه‌های رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی پخش نخواهد شد. اما با آغاز ماه رمضان، عزت‌الله ضرغامی مدیر صدا و سیما گفت که برای پخش «دعای ربّنا» با صدای آقای شجریان در ماه رمضان از صدا و سیما محدودیتی وجود ندارد. محمدحسین آغاسی، وکیل محمدرضا شجریان، درباره موضع موکلش در این رابطه به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ گفته است.

  • رادیو فردا: آقای آغاسی، موضع شما و استاد شجریان در مورد پخش نوای ربنا از رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی چیست؟

محمدحسین آغاسی: از ابتدا که شکایت را به دادسرای کارکنان دولت طرح کردیم عنوان شد که پخش دعای ربنا به عنوان یک نوای مذهبی و معنوی، مورد قبول موکل من قرار دارد. من این را صریح عرض کنم، و پیش از این هم گفته‌ام، که استاد شجریان این دعا را وقف مردم کرده و آن را متعلق به مردم می‌داند.

اما آنچه که منجر به پیگیری این شکایت شد، استفاده نابه‌جا از سروده‌های استاد شجریان در زمان اتفاقات اخیر و در حین اعتراض‌ها بود. استاد شجریان سال‌ها بود که عنوان کرده بودند که سروده‌هایش را بدون اجازه وی پخش نکنند. ولی در این مورد به طرح شکایت نپرداخته بودند. بنابر این استفاده از دعای ربنا به خاطر مردم مورد تصدیق و پذیرش موکل من هست و هم اکنون هم شبکه اول سیما و شبکه قرآنی این دعا را قبل از اذان پخش می‌کنند.

  • گویا پرویز فارسی‌جانی، دبیر شورای معارف سیما هم از ربنا به عنوان یک اثر هنری نام برده است. یعنی علیرغم شکایت آقای شجریان، یک همخوانی و هماهنگی بین استاد شجریان و مقامات صدا و سیما برای پخش دعای ربنا وجود دارد؟

محمدحسین آغاسی، وکیل محمدرضا شجریان
یادآوری می‌کنم که بعد از اینکه شکایت مطرح شد من در متن شکایت،‌ آقای صوفی، مدیر سابق مرکز موسیقی را به عنوان نماینده صدا و سیما و تصمیم‌گیرنده اصلی مورد خطاب قرار دادم. همان زمان هم اعلام کردم که پخش ربنا اشکالی ندارد. اما آقای صوفی از روی عصبانیت، مصاحبه‌هایی کردند و عنوان کردند که ما حتی ربنا را هم دیگر پخش نمی‌کنیم.

در واقع با اظهارات اخیر آقای ضرغامی و فارسی‌جانی،‌ آنها خواسته‌اند به نحوی از انحا، تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی را مطمئن کنند که استفاده از این دعا بلامانع است. نه به این دلیل که یک نوای مذهبی است، بلکه صرفاً به این دلیل که موکل من اجازه پخش آن را به صورت نامحدود داده است.

  • آقای آغاسی،‌ شکایت آقای شجریان، امروز در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پرونده در مرحله بازپرسی است. پرونده آقای شجریان علیه صدا و سیما و روزنامه کیهان و آقای شریعتمداری در یک دادگاه در حال رسیدگی است. من شخصاً اخطاریه‌ای را که از سوی دادگاه صادر شده بود از سوی آقای بازپرس به صدا و سیما بردم تا پاسخ دهند و بگویند که بر اساس چه مجوز قانونی سروده‌های آقای شجریان را پخش کرده‌اند؟ صرفاً مطالبی عنوان شد که من از جزئیات آن بی‌خبرم.

ظاهراً قاضی پرونده تا کنون با من به نحو قانونی برخورد نکرده است. من وکیل شاکی هستم و مجازم که قانوناً از محتویات پرونده و پاسخ‌هایی که متهمان ارائه کرده‌اند مطلع باشم. ولی طی دو بار مراجعه در طول یک هفته گذشته،‌ قاضی پرونده با این عنوان که ممکن است اطلاع شما از محتویات پرونده تبعاتی به همراه داشته باشد، به من اجازه مطالعه محتویات پرونده را نداده است. من نگران این هستم که خدای نکرده دستگاه قضایی در ارتباط با این پرونده،‌ نمره قبولی را کسب نکند.

  • گذشته از نمره قبولی،‌ به اعتقاد شما تکلیف شکایت آقای شجریان در نهایت چه می‌شود؟

طبیعتاً بازپرس چاره‌ای ندارد جز اینکه اگر اجازه کتبی از سوی آقای شجریان مبنی بر رضایتشان برای پخش سروده‌ها ارائه نشود، که چنین اجازه‌ای داده نشده، کیفرخواست را علیه کسی که مجوز پخش صدای ایشان را داده، صادر کند.

  • یعنی این امر مقداری به پایمردی و ممارست شما نیازمند است ؟

توکل به خدا می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم قوه قضاییه و بازپرس پرونده را مجاب کنیم که با بی‌نظری کامل،‌ وظیفه قانونی خود را اعمال نمایند.
XS
SM
MD
LG